Den omfattende oppgraderingen av Ibestadtunnelen skal etter planen starte i løpet av oktober 2020. Arbeidet forventes ferdig medio juni 2022.
Kontraktssummen lyder på 210.954.192,90 kroner eks. mva., skriver Troms og Finnmark fylkeskommune i en pressemelding.
BMO tunnelsikring var lavest i pris av de tre som ga tilbud på oppdraget.
Fakta om Ibestadtunnelen
- Lengde: 3418 meter
- Stigning: 10 %
- Åpningsår: 2000
- ÅDT: 600
- Vegbredde: 6,5 m, fri høyde: 4,6 m, tunnelprofil: 8,5
- Fartsgrense: innløp Andørja 60 km/t, tunnel 80 km/t, innløp Rolla 50 km/t.
– Vi har hatt en god prosess fram til signeringa i dag og ser fram til å få Ibestadtunnelen godkjent etter tunnelsikkerhetsforskriften. Oppgraderinga blir bra for både privat- og næringstrafikken. I tillegg er det positivt at myke trafikanter vil kunne ferdes gjennom tunnelen når oppgraderinga er ferdigstilt, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen, i meldingen.
Ibestadtunnelen skal gjennomgå en omfattende oppgradering. Tre nye tekniske bygg skal på plass, og det skal monteres tunnelventilasjon og nødstasjoner.
Det skal trekkes nye elektrokabler, ny LED-belysning og rømningslys, DAB-radio og nødnett. Det blir videoovervåking i portalområdene, Co/No2 gassmålere, nødstrøm og tilknytning til VTS. Hele drenssystemet skal skiftes ut, og det skal monteres nye pumpeledninger og oljeutskiller.
Entreprenøren skal også videreføre det påbegynte arbeidet med vann- og frostsikring. Sist men ikke minst: Det blir gjort tilpasninger slik at det blir tillatt å sykle gjennom tunnelen.
