Fakta om Rogfast
- E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger
- Undersjøisk tunnel på 26,7 km med to løp under Boknafjorden og en 3,7 km lang tunnelarm med ett løp til Kvitsøy
- Anslått kostnad på 16,7 mrd. kroner (2017).
- Dette er en Vegvesenets største kontrakter noen gang, og en meget krevende oppgave å løse. Anslått verdi er i størrelsesorden 3 til 3,5 milliarder kroner, opplyser avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet i en pressemelding.
Bruker opprinnelig kontraktstretgi
Vegdirektøren hadde i dag møte med bransjeorganisasjonene om markedskapasitet og den valgte kontraktsstrategien for Rogfast. Konklusjonen er at man holder fast ved den valgte strategien når det gjelder Kvitsøy-entreprisen.
Ytterligere skal to store tunnelkontrakter og elektroentreprisen ut i markedet. Tunnelkontraktene har en anslått verdi på hver 2 til 2,5 milliarder kroner.
- Vi skal gjøre en vurdering av kontraktstype for disse kontraktene før de går ut i markedet, sier Sandvin.
Lyses ut som utførselsentreprise
Vegvesenet hadde 27. august en konferanse hvor entreprenørbedriftene fikk gi sine innspill direkte til Statens vegvesen.
- Vår samlede vurdering er at både organisering og markedssituasjonen tilsier at Kvitsøy-kontrakten går ut som en utførselsentreprise, sier Sandvin.
Bransjen ligger i startgropa for å konkurrere om kontrakten. Alle er ivrige etter å komme i gang, sier hun.