Illustrasjonen viser deler av den vedtatte kommunedelplanen for E18 Dørdal-Tvedestrand.
Illustrasjonen viser deler av den vedtatte kommunedelplanen for E18 Dørdal-Tvedestrand. (Illustrasjon: Nye Veier)

Nå kommer E18 Dørdal-Tvedestrand: Ferdig i 2028 og vil koste 11,35 milliarder 

Regjeringen har lagt fram forslag til Stortinget om utbygging og finansiering av E18-strekningen.

– En ny E18 fra Dørdal til Tvedestrand vil bety mye for så vel trafikksikkerhet som for regional utvikling. Med trafikksikker firefeltsvei forsterker og videreutvikler vi E18 som en hovedferdselsåre mellom Østlandet og Sør-Vestlandet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Regjeringen la 18. desember fram et forslag til Stortinget om utbygging og finansiering av E18 Dørdal-Tvedestrand. Nye Veier har ansvaret for prosjektet.

Strekningen er 54 kilometer lang, og veien blir i utgangspunktet planlagt med fire felt og med fartsgrense på 110 km/t. Prosjektet skal koste 11,35 milliarder kroner. 3,9 milliarder av det er fra bompenger.

Det er viktig å få sammenhengende firefeltsvei på hele strekningen Oslo-Kristiansand. Dette vil gi vesentlig bedre trafikksikkerhet og kortere reisetid. Det er viktig både for vanlige folk og næringslivet som bruker vegen. E18 er også en viktig del av forbindelsen til utlandet via fergehavnene langs strekningen, sier samferdselsministeren.

Etter at et interkommunalt samarbeid resulterte i kommunedelplan for strekningen, arbeider nå kommunene Bamble, Kragerø, Gjerstad, Risør, Vegårshei og Tvedestrand med reguleringsplanen.

Strekningen skal etter planen ha første delåpning i 2025. Det er planlagt ferdigstilling for hele strekningen innen utgangen av 2028.

Les også

Forsiden akkurat nå