DRONNING EUFEMIAS GATE

Nå kjører trikken endelig i Dronning Eufemias gate

Med nye trikkespor i Bispegata er det klart for trikk mellom Gamlebyen og Bjørvika. For første gang siden 1999 tar Sporveien i bruk en helt ny trikketrasé i Oslo.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. okt. 2020 - 15:51

Åpningen er en stor milepæl i byens trikkeprogram. Endelig har Dronning Eufemias gate blitt den fantastiske paradegaten og trikkeavenyen den er ment å være.

Byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Berg fikk i formiddag æren av å åpne den nye trikketraseen. Byråden gleder seg stort over at nok en milepæl i Oslos trikkeprogram er nådd og mener trikk gjennom Dronning Eufemias gate og Bjørvika er særdeles viktig for kollektivtrafikktilbudet i Oslo og byens befolkning.

– Oslo skal bli verdens første hovedstad uten klimagassutslipp. Da må vi gjøre det bedre og billigere å reise kollektivt. I budsjett 2021 foreslår byrådet å bevilge 2,5 milliarder kroner til kollektivtrafikk, og trikken er viktig for Oslos klimastrategi; den er utslippsfri, enormt populær og har høy kapasitet. Nå kobler vi Ekebergbanen til sentrum gjennom Bjørvika og gir de reisende et forbedret kollektivtilbud, enten du skal på jobb i Barcode, besøker Deichman eller Operaen, sa byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg, under åpningen.

– Trikken passer også utmerket inn i byrådets arbeid for å gjøre byen mer tilgjengelig for folk, og for å redusere biltrafikken. Nå som trikken kjører gjennom Bispegata og Dronning Eufemias gate, blir reisetiden kortere, og jeg er sikker på at Bjørvika blir et enda bedre og mer attraktivt område. Et forbedret trikketilbud er fremtidens byreise. Det å åpne denne nye trikketraseen er noe jeg har gledet meg til lenge: Gratulerer med dagen!

Den siste uken har store mengder snø skapt problemer både på Vestfoldbanen, Sørlandsbanen og Arendalsbanen.
Les også

Derfor øker faren for alvorlige ulykker på jernbanen i kulda

Trikken er sentral for byens utvikling

Forrige gang Sporveien tok i bruk en ny trikketrasé i hovedstaden var da trikkelinjen ble forlenget fra Ullevål Hageby til Rikshospitalet. Cato Hellesjø, konsernsjef i Sporveien og leder av Oslos trikkeprogram, er opptatt av trikkens betydning for alle i Oslo, unge som eldre.

– Sporveien har lenge vært klar for å kjøre trikk på denne nye traseen. I 2015 var trikkeskinnene på plass i Dronning Eufemias gate, og i 2017 sto Prinsens gate ferdig oppgradert – som del av Trikkeprogrammet og den storstilte satsingen på trikk i Oslo. Før sommeren var trikken tilbake på nye spor på Grefsen og Kjelsås, og i løpet av de siste ukene er trikken kommet tilbake på Grünerløkka og Torshov, og på Majorstuen og Frogner. Med trikk gjennom Bispegata og Bjørvika er nok en viktig milepæl nådd på veien til et attraktivt, robust og mer kostnadseffektivt trikketilbud i hovedstaden. Trikken er sentral i satsingen på et klimavennlig og attraktivt byliv, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien.

Dette er starten på den 19 km nye råvannstunnelen rett ved bredden av Holsfjorden. TBM'en er nå kommet 3,5 km inn i fjellet.
Les også

Slåss mot lekkasjer i ny vanntunnel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.