PROSJEKTER

Nå kan de store entreprenørene begynne å regne på et stort oppdrag

E18 Strand-Ramstadsletta er lyst ut.

Modell av ny E18 Vestkorridoren ved Ramstadsletta.
Modell av ny E18 Vestkorridoren ved Ramstadsletta. Illustrasjon: Statens vegvesen
2. des. 2020 - 13:51

Vegvesenet er ute etter entreprenør til å ta seg av prosjektering og bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand-Ramstadsletta. Lokalveisystemet i Høvikområdet skal også endres.

Som det heter i utlysingen: Hovedarbeidene består av tunnel- og dagsoneanlegg, tett byggegrop, elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr, omlegging av teknisk infrastruktur, veiomlegginger samt komplettering og istandsetting. Kontrakten skal gjennomføres med modellbasert prosjektering.

Hvis det blir mer enn 90 centimeter snø på taket, kan det være fare på ferde.
Les også

Snøkaoset utløser ingen nye byggkrav

Bygges i tre faser

Arbeidene i dagsonen på Ramstadsletta skal skje i tre faser, og det er byggherrens overordnede trafikkavviklingsplan for E18 Lysaker-Ramstadsletta som bestemmer fasene.

Oversiktsmodell over entreprisen. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Oversiktsmodell over entreprisen. Illustrasjon:  Statens vegvesen

ÅDT på E18 er cirka 90.000 med rundt to prosent tungtrafikkandel.

E18-strekningen i denne entreprisen er på cirka to kilometer, hvorav rundt 1,3 kilometer toløpstunnel med profil T13 og cirka 700 meter er dagsone med 2x3 felt. Lengden på bergtunnelen er henholdsvis 1210 meter og 1160 meter for vestgående og østgående tunnelløp.

I juni 2021 åpnet den nye Varoddbrua. Det gikk med 23.000 kubikkmeter betong og 5.500 tonn armeringsjern under byggingen. En del av denne brua er fra 1994, og her skal brufugene nå skiftes.
Les også

Agder: Flere bruer skal rustes opp

630.000 kubikkmeter

Byggherren anslår at rundt 235.000 faste m3 løsmasser skal tas ut, samt cirka 110.000 fm3 berg i dagsone og omkring 285.000 fm3 berg i Høviktunnelen.

I tillegg til svært mange mindre konstruksjoner så består anlegget av disse større konstruksjonene:

Slik fordeler de forskjellige entreprisene i E18 Vestkorridoren seg. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Slik fordeler de forskjellige entreprisene i E18 Vestkorridoren seg. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Ramstadsletta bru over E18
  • Vanntett trau Ramstadsletta
  • Vanntett betongtunnel Høviktunnelen inkludert ventilasjonssjakt
  • Støttemurer med støyskjerm langs E18

Ferdigstilling er satt til 30. oktober 2028.

Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 10. desember, og frist for å melde seg på i konkurransen er 14. januar.

Denne laderen fra Kverneland Energi kan flyttes med personbil. Ladeenheten som Vegvesenet er ute etter i denne konkurransen er større: En container på ti eller 20 fot.
Les også

Vegvesenet ble felt på regnefeil

Store krav til entreprenøren

Dette er en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet har planlagt å plukke ut tre leverandører som skal gi tilbud.

Prosessen ser slik ut framover:

  • Invitasjon til tre leverandører: 11. februar
  • Innlevering av første tilbud: 25. juni
  • Innlevering av endelig tilbud: 19. november
  • Tildeling: 10. februar 2022

Vegvesenet stiller særs strenge krav til leverandørenes erfaring og kompetanse i denne kontrakten. Og ikke minst økonomiske krav:

  • Leverandørens egenkapital skal være minimum 500 millioner kroner
  • Leverandøren skal ha en egenkapitalandel på minst 15 prosent.
  • Gjennomsnittlig årlig omsetning på minimum to milliarder kroner for de siste tre regnskapsårene.

For å nevne noe.

Flere strekninger på E39 og E18 i Agder og Telemark kan være krevende å holde åpne om vinteren.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.