Nå har det kommet en ny gangbru over T-banen mellom Ensjø og Kampen i Oslo, men noen savner den gamle 

Rullestolbrukere behøver ikke lenger ha sterke armer for å krysse T-banen ved Ensjø stasjon i Oslo. En ny gangbru over sporene er tatt i bruk. Den har en stigning som er i samsvar med kravene til universell utforming.

Dette er 180 graders-svingen på rullestolrampa på den nye gangbrua. Noen barnevogntrillere vil nok oppfatte nybrua som et tilbakeskritt, men rullestolbrukere uten spesielt sterke armer vil nok sette pris på den.
Dette er 180 graders-svingen på rullestolrampa på den nye gangbrua. Noen barnevogntrillere vil nok oppfatte nybrua som et tilbakeskritt, men rullestolbrukere uten spesielt sterke armer vil nok sette pris på den. Foto: Anders Haakonsen
Anders Haakonsen
4. jan. 2019 - 08:46

Brua avløste en gangbru fra 60-åra da T-banen i Oslo ble åpnet. Rullestolbrukere var ikke en høyt prioritert gruppe den gangen. Stigningen på gammelbrua var på over 8 prosent til tross for at det var god plass på begge sider til å gjøre rampene slakere.

Nybrua har en stigning på 6,25 prosent. Den har også en annen fordel for brukerne: Bredden som tidligere var på knapt tre meter, er utvidet til fem meter.

Lengden er 95 meter. Medregnet en rampe på den ene siden er lengden nesten 200 meter. 

Noen savner gammelbrua

Gangbrua gir forbindelse mellom bydelene Ensjø og Kampen. Selv om den har fått universell utforming, kan det være noen som savner gammelbrua. Som nevnt var det god plass til ramper i bruas lengderetning på begge sider da brua ble bygd, men det er det ikke lenger.

På Ensjø-siden skal det føres opp en ny bygning der rampen gikk. Den er derfor erstattet med en ny rampe som er bygd som en egen bru i 90 graders vinkel på bruas hovedretning. Halvveis oppe dreier «rullestolbrua» 180 grader slik den møter hovedbrua igjen. Barnevogntrillere og rullestolbrukere får derfor en betydelig lenger veg enn før.

Store utbyggingsplaner

De som ikke triller barnevogn eller er avhengig av rullestol, må forsere en trapp på veg over T-banen, hvis de ikke vil ta den lange omvegen via «rullestolbrua».

De fleste av dem som bor på Ensjø-siden og skal til eller fra T-banen, vil nok oppfatte dette som er en forverring. Dem vil det bli mange av etter hvert. Planene om boligbygging på Ensjø er formidable.

Den gamle brua måtte rives før den nye kunne bygges. Nybrua ble tilgjengelig for funksjonsfriske i oktober. Like før jul var også rampen på Ensjø-siden klar for bruk. Nå gjenstår bare en trapp på Kampen-siden og noen lyspunkter før alt er ferdig.

Den nye brua er prosjektert av Norconsult og Bjørbekk & Lindheim og bygd av Peab. Oslo kommune bymiljøetaten er byggherre. Kostnadsrammen for hele prosjektet er 37 millioner kroner.

LES OGSÅ: Lastebil rev ned gangbru i Åndalsnes

LES OGSÅ: Nå er det snart klart for bygging av spektakulær trappebru over Vøringsfossen

LES OGSÅ: Har søkt patent på ny brukonstruksjon - løste Leonardo da Vincis store problem

 

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.