NYHETER

Nå forsvinner undergangene i Romsdalen

Kjell Herskedal
13. okt. 2005 - 15:59

Men nå skal det bli slutt på dette, for en etappevis utbygging av E 136 gjennom Romsdalen har startet opp. Foreløpig er det bare bevilget penger til de første 6 kilometrene fra Horgheimseidet i sør til Sogge bru ikke langt fra Åndalsnes.

- Det er et problematisk arbeide, fordi vi må ta hensyn til både jernbanelinja, den eksisterene vegen og at området er rasutsatt, sier prosjektleder for Statens vegvesen, Per Arne Gjerde, til Våre Veger.



Flytter jernbanelinja

Så sent som i 1980 gikk det et stort ras i området der det nå bygges veg. Det krever ekstra sikring. Tre underganger på de seks kilometrene eksisterende veg skal bort og erstattes av en stor og oversiktlig undergang med god kurvatur. Det krever midlertidig flytting av jernbanelinja i den nedre delen av anleggsområdet mens arbeidet med undergangen pågår.

Anlegget ble påbegynt i sommer og skal være ferdig i november 2006. Det forteller litt om kompleksiteten. Når dette er ferdig, ligger det muligens penger på bordet for neste etappe, som blir Monge-Marstein. Det dreier seg om 3-4 kilometer.

Fortsatt vil det bli en trang og lav undergang igjen på denne strekningen, nemlig på Skirimoen mellom Flatmark og Monge. Denne undergangen blir først fjernet i tredje etappe av vegutbyggingen gjennom Romsdalen.



For fin veg?

Det blir nå standard vegbredde gjennom Romsdalen, 8,5 meter. -Det blir en fin veg, men ikke for fin, tror Gjerde.

Romsdalen er enkelte steder så trang og steil at den liksom krever en litt nostalgisk og smal veg, men den tiden er åpenbart forbi. Trafikken av store vogntog er stor, og vegen tilpasses først og fremst trafikantenes behov. -Hadde det ikke vært for Raumabanen, ville det vært en bedre veg her for lengst, mener Gjerde. At "godset kunne gå med banen" har forsinket vegutbyggingen, tror han.

Om vegen kanskje blir i bredeste laget for mange, så skal det i alle fall ordnes med gode stoppeplasser for folk både her og der. Gjerde innrømmer at det kan være et problem å unngå at rasteplasser blir til overnattingsplasser for bobiler. Det er ikke hensikten. Hvordan den utfordringen skal håndteres, har han ikke noe klart svar på.



Store nok sammen

Arbeidet som nå er påstartet utføres at tre entreprenører. Johs J. Syltern fra Sør-Trøndelag er, ifølge Gjerde, en ener i masseflytting. Han har ansvaret for den øverste delen av anleggsområdet, helt til partiet under Trollveggen.

Den midterste og nederste delen av anlegget utføres av et arbeidsfellesskap mellom maskinentreprenørene Magne Nærum AS på Sunndalsøra og Betten Maskinstasjon i Halsa.

- Vi er begge for små til å tilfredsstille Vegdirektoratets krav, men sammen er vi store nok. Derfor har vi lagt inn en del anbud sammen, og det har gått helt greit å gjennomføre jobbfellesskapet, sier Magne Nærum til Våre Veger.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.