Nå flyter trafikken på firefelts E6 fram til Mjøsa

Moelvkrysset er ferdig. Da er Mjøsbrua neste.

Moelvkrysset sett i retning nordover.
Moelvkrysset sett i retning nordover. Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. des. 2020 - 10:29

Det nye E6-krysset åpnet 1.desember, og resten av de tilhørende arbeidene skal være ferdige i juni 2021.

I mars i fjor var tre tilbydere kvalifisert for å konkurrere om utbyggingen av det nye motorveikrysset i Moelv. Utbyggingen hadde en antatt verdi på 150-200 millioner kroner.

De kvalifiserte var Bertelsen & Garpestad, Peab Anlegg og Veidekke Entreprenør.

Peab Anlegg skåret høyest på Nye Veiers mål for bygging av krysset, og fikk kontrakten for 264 millioner kroner.

Utsyn sørøstover fra Moelvkrysset mot det gamle og nye tunnelløpet i Skarpsnotunnelen. <i>Foto:  Magnus Solberg, Peab</i>
Utsyn sørøstover fra Moelvkrysset mot det gamle og nye tunnelløpet i Skarpsnotunnelen. Foto:  Magnus Solberg, Peab

Trang byggeplass

– En temmelig trang byggeplass, hvor det har vært krevende å ivareta både gjennomgående trafikk, lokaltrafikken og gang- og sykkelvei veg gjennom byggeplassen. Det har vært små muligheter for omkjøring for det meste av trafikken, forteller prosjektleder Ole Rønning i Peab.

– Det har vært svært mange faseinndelinger, og mye omlegginger. Men det har stort sett gått som planlagt. Vi fikk brukt en lokal fylkesveg som omkjøring lenger enn vi hadde regnet med, og det hjalp oss en del med brubyggingen. Vi fikk rensket gropa på godt vis, og det var en forutsetning, sier han.

– Grunnen består av mye fjell med litt morene oppå. Vi har fått ganske mye mer fjell å forholde oss til enn planlagt, forteller Rønning.

Etterarbeid fram til sommeren

Og prosjektet er altså ikke ferdig selv om E6 åpner:

– Nå står det igjen en del arbeid fram til 1. juli, det er snakk om lokalveger og VA-anlegg for Ringsaker kommune, sier prosjektlederen.

Betongarbeidene har vært det mest omfattende i denne kontrakten, og VA-opplegget er også svært omfattende.

Peab har hatt nesten alt av betongarbeider i egenregi, mens Toten Anlegg og Transport har hatt en del grunnarbeid.

Fakta om E6 Moelvkrysset

Ca. 1100 meter firefelts motorveg, alle ramper og tilkomster til og fra E6, ca. 70 meter motorveibru over Storgata, to rundkjøringer, ny pendlerparkering og kommunaltekniske arbeider.

  • ÅDT: Ca 18.000 (antatt ÅDT i 2040: 30.000)
  • Hovedentreprenør: Peab Anlegg
  • Kontraktsverdi: 264 mill. kr. eks. mva. (prosjektering og bygging)
Den nye E6'en som i dag har ÅDT på rundt 18000, er dimensjonert for ÅDT 30 000 i 2040. <i>Foto:  Magnus Solberg, Peab</i>
Den nye E6'en som i dag har ÅDT på rundt 18000, er dimensjonert for ÅDT 30 000 i 2040. Foto:  Magnus Solberg, Peab

E6 Kolomoen–Moelv

  • Kolomoen-Kåterud (12 km) åpnet høsten 2019
  • Kåterud-Brumunddal (19 km) åpnet sommeren 2020
  • Brumunddal-Moelv (12 km) åpnet oktober 2020
  • Moelvkrysset åpner i desember 2020

Dette er bygd:

  • 43 kilometer med firefelts motorvei
  • ÅDT: 13.000-18.000 – mest trafikk mellom Hamar og Brumunddal
  • 11 toplanskryss
  • 14 bruer på selve motorveien
  • 17 overgangsbruer
  • 33 kulverter
  • 80 konstruksjoner
  • 1 tunnel
  • 1 km med ny firefelts riksvei over Midtstranda
  • 40 km med lokalvei
  • 10 km gang/sykkelvei
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.