PROSJEKTER

Nå er trafikken i gang på den nye Lakseveien

Fredag åpnet Åstfjordkryssinga!

Glinsende ny fjordkryssing på høy og majestetisk bru, samt to splitter nye tunneler og ny vei. Ei mil med dårlig og farlig vei er historie.
Glinsende ny fjordkryssing på høy og majestetisk bru, samt to splitter nye tunneler og ny vei. Ei mil med dårlig og farlig vei er historie. Foto: Bjørn Olav Amundsen
1. mars 2021 - 09:55

Prosjektet er endelig sikkerhetsgodkjent og strekningen ble åpnet for trafikk fredag 26. februar.

Fv. byggeleder Olav Duesten og prosjektleder Jostein Karlsen i Trøndelag fylkeskommune kommer begge fra Vegvesenet og har vært med siden starten. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Fv. byggeleder Olav Duesten og prosjektleder Jostein Karlsen i Trøndelag fylkeskommune kommer begge fra Vegvesenet og har vært med siden starten. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Prosjektet 714 Lakseveien består av flere større utbedringer av veinettet for å bedre framkommeligheten, forkorte reisetiden og ikke minst øke trafikksikkerheten.

Når alle delprosjektene er ferdige, vil veien mellom Hitra/Frøya og Orkanger være over 12 kilometer kortere.

Åstfjordkryssinga betegnes som delprosjekt 8 i utbyggingen, og har en total lengde på cikra 5,6 kilometer. Her er Slørdalstunnelen, som er på rundt 2650 meter, Mjønestunnelen på rundt 770 meter og Åstfjordbrua på omkring 770 meter.

Åstfjordkryssinga: To tunneler og ei temmelig høy bru. <i>Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Åstfjordkryssinga: To tunneler og ei temmelig høy bru. Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune

Dette er den delstrekningen som gir den største enkeltinnsparingen i utbyggingen av fylkesvei 714 Laksevegen. Veien kortes inn med cirka seks kilometer, og gir betydelig forbedring av framkommeligheten og trafikksikkerheten, skriver fylket i en pressemelding.

– Etter en del utfordringer med sikkerhetsutrustningen og godkjenning er det nå endelig klart for trafikkåpning.  Dette er en stor dag, både for de som har jobbet med prosjektet i flere år og for trafikantene, som får glede av ny, trafikker og moderne veg, sier seksjonsleder Jo Bernt Brønstad i Trøndelag fylkeskommune i meldingen.

Problemstrekninger på E18 og E39 i Agder og Telemark. Tekstboblene viser hva slags ekstra utstyr som er satt inn i dagens kontrakt.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Ingen markering

Mjønestunnelen ligger på vestsiden av Åstfjorden. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Mjønestunnelen ligger på vestsiden av Åstfjorden. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

– Vi skulle gjerne invitert til en ordentlig åpningsfest av den nye vegstrekningen, men nå er vi opptatt av å få åpnet vegen for trafikk så raskt som mulig og så vil vi invitere til en markering senere, sier Brønstad.

Deler av den mobile støpe- og forskalingsvogna kjent som «Drammensvogna» skal brukes på ei E6-bru i Trøndelag når den nå er ferdig med innsatsen på E16 ved Sollihøgda.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.