BRUER

Her er tildelingskriteriene: Nå starter konkurransen om Mjøsbrua

2,5 milliarder er prisanslaget for hele prosjektet, og Mjøsbrua utgjør mesteparten.

Det kan bli ny skråstagbru over Mjøsa, som dette eksempelet viser...
Det kan bli ny skråstagbru over Mjøsa, som dette eksempelet viser... Illustrasjon: Nye Veier/Multiconsult
18. juni 2019 - 15:03 | Endret 19. juni 2019 - 10:07

Veier24 får bekreftet fra prosjektdirektør Øivind Moshagen i Nye Veier at konkurransen om prosjektet E6 Moelv-Roterud er kunngjort i Doffin og blir tilgjengelig for markedet nå.

De siste månedene har det vært gjort omfattende boringer og geotekniske og geofysiske undersøkelser i traseen for nybrua, litt sør for den eksisterende Mjøsbrua. Og det skal fremdeles gjøres flere undersøkelser. Dybden er 70-80 meter på det meste, og i grunnen er det mye løsmasser.

Eksempel på ny betongbru over Mjøsa. <i>Illustrasjon:  Nye Veier/Multiconsult</i>
Eksempel på ny betongbru over Mjøsa. Illustrasjon:  Nye Veier/Multiconsult

Og hva slags bru skal det bli? Alle muligheter står åpne. Illustrasjonene er tenkte eksempler.

– Vi er ute etter ekspertisen som skal finne den beste bruløsningen, sier Moshagen til Veier24.

– Det ligger få føringer fra vår side, men mange mål. Det er liten tvil om at klima vil være et viktig område i årene framover. Grovt sagt ber vi om å få ei best mulig firefeltsbru i angitt korridor over Mjøsa med de funksjonskravene vi stiller, sier han.

– Et attraktivt oppdrag?

­– Ja, det mener vi. Det har vært stor interesse så langt. Ni kilometer vei hører med i oppdraget, men brua utgjør så klart den største delen. Vi tror det er et attraktivt oppdrag for mange entreprenører, og kanskje spesielt godt egnet for joint ventures.

Skal koste 2,5 milliarder

Hele parsellen E6 Moelv-Roterud er på totalt rundt 12 kilometer, og skal koste rundt 2,5 milliarder kroner. Brua er den mest kostnadskrevende delen.

– Jeg håper at også norske aktører melder sin interesse for dette prosjektet. Jeg håper at rådgivende ingeniører og brubransjen våger å gi seg ut på en såpass spennende konstruksjonsmulighet, sier Moshagen.

Utlysingen for E6 Moelv-Roterud ligger nå ute på Doffin, og prosjektet beskrives slik: Prosjektutvikling og utbygging av cirka 11,3 kilometer komplett firefelts motorvei med ny Mjøsbru på cirka 1,6 kilometer. Dessuten to kryss og en rekke mindre konstruksjoner. Prosjektet inkluderer også utvikling av reguleringsplan til vedtak, med utgangspunkt i vedtatt kommunedelplan. En vesentlig del av kontrakten er utvikling og gjennomføring av Mjøsbrua hvor entreprenør skal velge bruløsning med fleksibilitet på brutype, materialvalg og linjeføring, heter det i beskrivelsen.

Eller nærmere tre milliarder

Verdien på kontrakten er i utlysingen anslått til tre milliarder kroner.

Kontraktens varighet er satt til fra 1. juli 2020 til 30. september 2025.

Nye Veier lyser ut oppdraget som en konkurranse med forhandling.

Tildelingskriteriene er vektet slik i utlysingen:

  • Prestasjonsbegrunnelse ny Mjøsbru: 20 %
  • Risikovurdering: 15 %
  • Kompetanse og erfaring: 25 %
  • Prestasjonsbegrunnelse hele strekningen: 20 %
  • Pris: 20 %

Plukker ut 3-5 entreprenører

Nye Veier forbeholder seg retten til å tildele kontrakten på grunnlag av de første tilbudene uten å gjennomføre forhandlinger.

Av de som melder seg, planlegger Nye Veier å plukke ut tre til fem leverandører som blir med videre i prosessen. Dersom det ikke er tre kvalifiserte leverandører, forbeholder selskapet seg retten til å gå videre med to leverandører.

Fristen for å melde seg på er 6. september i år.

 

Den nye E6-brua over Mjøsa kan også bli ei trebru. <i>Illustrasjon:  Nye Veier/Multiconsult</i>
Den nye E6-brua over Mjøsa kan også bli ei trebru. Illustrasjon:  Nye Veier/Multiconsult
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.