PROSJEKTER

Nå er det ekspressfart med sykkel gjennom Håneskrysset

Det viktige krysset i Kristiansand er bygd om for 200 millioner kroner. Det er først og fremst for å bedre forholdene for syklende og gående.

Håneskrysset på E18 rett nord for Kristiansand er et komplisert kryss, som nå er blitt mye bedre for syklende og gående.
Håneskrysset på E18 rett nord for Kristiansand er et komplisert kryss, som nå er blitt mye bedre for syklende og gående. Foto: TT Anlegg/Statens vegvesen
Jarle Skoglund
7. juli 2020 - 13:23

(Denne reportasjen står også på trykk i Våre Veger nr. 6 i 2020. Trykk her for å bestille abonnement på bladet.)

Størstedelen av prosjektet er byggingen av de omlag 800 meterne sykkelekspressvei gjennom Håneskrysset. Her inngår blant annet egen dedikert sykkelekspressbru over E18.

Ombyggingen er et ledd i utbyggingen av den gjennomgående sykkelekspressveien fra Sørlandsparken til Andøya, og prosjektet er finansiert av bompenger og statlige tilskudd.

Vis mer

Fram til i dag har E18 Håneskrysset hatt på- og avkjøring kun i østlig retning på E18. Nå er dette endret, og krysset har fått ramper også i vestlig retning.

– Krysset som nå står ferdig skal bidra til vesentlig mindre trafikk i rundkjøringen i det nærliggende Ronakrysset, som er en flaskehals. Vi mener at ombyggingen skal kunne redusere trafikken gjennom Ronakrysset med om lag 30 prosent. Dette skal sikre bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken, sier byggeleder Erling André Flo.

Prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna - Stanghelle,  Katrine Sælensminde Erstad
Les også

Arna-Stanghelle: Disse kontraktene på megaprosjektet blir lyst ut først

 

Kompliserte og krevende trafikkhensyn

Flo forteller at det var et omfattende og krevende prosjekt å bygge om det allerede kompliserte Håneskrysset for å gi plass til en 5,5 meter bred sykkelvei gjennom et stedvis trangt område med mange funksjoner og høy ÅDT. To trange og mørk kulverter er nå erstattet av en åpen og lys gang- og sykkelvei under to bruer som bærer den nye rundkjøringen.

Statens vegvesens byggeleder Erling André Flo. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Statens vegvesens byggeleder Erling André Flo. Foto:  Statens vegvesen

– Vi hadde to store trafikale utfordringer i prosjektet. Det ene var ombyggingen av rundkjøringen hvor ingen trafikkstrømmer skulle blokkeres gjennom hele prosjektet, deriblant trafikkstrømmen fra avkjøringsrampen på E18. Det andre var byggingen av brua for sykkelekspressveien over E18, som krevde flere omlegginger av E18-trafikken for å la seg bygge. Hensynet til sikkerhet var viktig i alle faser, og trafikken på E18 gikk som vanlig, men med nedsatt fartsgrense, forteller Erling André Flo.

– Vi ser hele spekteret: Fra å utnytte en kontrakt med svake bestemmelser til bevisst bedrageri, forteller Pedersen.
Les også

Etterforsket Killingmo, som nå må i retten – meldingene om arbeidskrim øker

Totalentreprise for TT Anlegg

Sykkelekspressveien er 5,5 meter bred, med god plass også for gående. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Sykkelekspressveien er 5,5 meter bred, med god plass også for gående. Foto:  Statens vegvesen

Hovedentreprenør på prosjektet har vært TT Anlegg. Oppdraget ble lyst ut som totalentreprise og selskapet fikk det for en kontraktssum på 152 millioner kroner eks. mva. Det betyr at entreprenøren har hatt ansvar for både prosjektering og utførelse av byggeprosjektet. Prosjektet er ifølge Vegvesenets byggeleder utført av en robust og dyktig entreprenør.

Entreprenøren har hatt om lag 40 ansatte på prosjektet på det meste, mens Statens vegvesen har ved denne totalentreprisen hatt tre personer fulltid på prosjektet, som har hatt støtte av fagressurser underveis.

I tillegg til at det nye Håneskrysset er det bygget to nye pendlerparkeringer med til sammen omlag 110 parkeringsplasser. De erstatter parkeringen som tidligere lå ved Rona-krysset. Nå er kapasiteten økt betraktelig, samtidig som parkeringen er kommet nærmere bussholdeplassene for både riks- og fylkesvei. Slik er park-and-ride-løsningen blitt enklere å bruke.

Kart over hvordan vei og jernbanestrekningen mellom Arna-Stanghelle på E16 kan se ut i fremtiden. <span style="font-style: italic; color: rgb(107 114 128/var(--tw-text-opacity)); font-size: 0.875rem;">Illustrasjon: Statens vegvesen v/ Brit Elve Strand.</span>
Les også

Tok til tårene: Nå skal «dødsveien» rustes opp for 39 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.