Nå er byggingen av omstridt E18-strekning utenfor Oslo i gang

Tirsdag startet byggingen av E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta i Oslo. Men MDG tviler på samferdselsministerens løfter om prosjektets «grønne kvaliteter».

RSamferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren.
RSamferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Foto: Ørn E. Borgen/NTB
3. nov. 2020 - 12:55 | Endret 3. nov. 2020 - 21:43

– Veien fram mot ny E18 har vært lang og bratt. Jeg respekterer og forstår at mange har hatt et stort engasjement. Men på tross av at flere hardnakket har insistert på det motsatte, er dette et prosjekt med viktige grønne kvaliteter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding fra regjeringen.

– Støy og luftforurensning og busser som står og stamper inn mot Oslo har aldri vært god miljøpolitikk, legger samferdselsministeren til.

Hareide var til stede da byggingen av E18-strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta startet klokken 11 tirsdag.

Strekningen har vært omstridt og førte blant annet til at Miljøpartiet De Grønne (MDG) og SV trakk seg fra fylkesstyret i Viken etter at samarbeidspartner Ap sikret flertall for en lånegaranti for milliardprosjektet.

Et dansk Seahawk-helikopter av samme type som Norge har kjøpt.
Les også

Nye Seahawk-helikoptre til Forsvaret blir forsinket

Økte utslipp

Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) omtalte Aps beslutning som «tidenes miljøsvik i Oslo-regionen». Også MDGs stortingskandidat i Akershus, Kristoffer Robin Haug er skeptisk til klimagevinsten.

– Hareide hevder dette er et «miljøprosjekt». Det er det ikke. Det er et motorveiprosjekt på bilens premisser, og Ruter er tydelige på at ny E18 på ingen måte er det kollektivtransporten trenger. Køene og forsinkelsene vil fortsette, skriver han i en epost til NTB.

– Det samme vil klimagassutslippene, legger han til.

Fra mai kan ikke lenger elbilsjåfører kjører lovlig i kollektivfeltet på E18 i Asker og Bærum, på grunn av oppgradering og rehabilitering av to tunneler i Oslo.
Les også

Elbilene kastes ut av kollektivfeltet

Usikker effekt

Haug understreker at tall fra Statens vegvesen også viser at biltrafikken kan gå opp som følge av byggingen.

– Oslo har etterspurt bevis for trafikkreduksjon i snart to måneder, uten å få svar. Nå må Hareide dokumentere påstandene sine, om han vil bli trodd, understreker stortingsrepresentanten.

E18-strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt og har en kostnadsramme på 17,4 milliarder kroner. Det er det første av tre byggetrinn av E18 Vestkorridoren, som går mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker. Det første byggetrinnet skal etter planen åpnes i 2027.

 

(©NTB)

T.v.: samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og finansminister Jan Tore Sanner (H) hilser på Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. <i>Foto:  Ørn E. Borgen/NTB</i>
T.v.: samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og finansminister Jan Tore Sanner (H) hilser på Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Foto:  Ørn E. Borgen/NTB
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.