Det spektakulære sykkeltunnelprosjektet kommer som en del av utbyggingen av den nye linjen til Bybanen i Bergen, som skal gå fra sentrum, via Haukeland sykehus og gjennom Løvstakken til Fyllingsdalen.
Seks meter bred tunnel

Det er parallelt med banetraseen at det nå bygges en gang- og sykkeltunnel. Tunnelen vil få 2- veis sykkelbane med en bredde på 6 meter, hvorav 3,5 meter blir sykkelfelt og 2,5 meter blir gjort til fortau. Mellom sykkel - og banetunnel vil det bli bygget rømningstunnel.

Korter ned sykkelturen med 5,5 km
Sykkeltunnelen vil korte reiseavstanden frå Fyllingsdalen til Bergen sentrum med om lag 5,5 kilometer. Reisetida når Bybanen kommer igang vil bli kortet ned med om lag 20 minutter. I tillegg vil sykkeltunnelen fungere som rømningstunnel for Bybanen.Bybanen Utbygging signerte i fjor høst kontrakten på bygging av Løvstakktunnelen med det sveitsiske selskapet Marti Tunnelbau AG. Kontrakten, på om lag 800 millioner kroner, er den første store kontrakten på utbyggingen av Bybanen til Fyllingsdalen.
Ikke verdens lengste

Mens Hordaland fylkeskommune, som er byggherre for prosjektet, stolt kaller sykkeltunnelen for verdens lengste, må vi dessverre skuffe dem og slå fast at det ikke stemmer.
Tunnelen blir imidlertid med sine 2900 meter verdens nest lengste, og Europas lengste.
Tabellen under lister opp de lengste gang- og sykkelveiene i verden:
Navn | Sted | Lengde |
Snoqualmie Tunnell |
King and Kittitas Counties, WA, USA |
3 625 m |
Løvstakktunnelen |
Bergen - Fyllingsdalen, Norge |
2 900 m |
St. Paul Pass Tunnel |
Montana and Idaho, USA |
2 736 m |
Slavošovský tunel |
Košický kraj, Slovakia |
2 400 m |
Gihon Tunnel |
Jerusalem, Israel |
2 100 m |
Sideling Hill Tunne |
Fulton County, PA, USA |
2 067 m |
Kawasaki Port Seabed Tunnel |
Kawasaki, Kanagawa, Japan |
1 965 m |
Combe Down Tunnel |
Bath, England, England |
1 672 m |
Niwärch Stollen |
Ausserberg, Valais, Sveits |
1 379 m |