TUNNELER

Nå er arbeidene i gang med Europas lengste sykkeltunnel

Sprengningsarbeidene er i gang på den 2 900 meter lange sykkeltunnelen som skal gå tvers gjennom fjellet Løvstakken, og forbinde bydelene Fjøranger og Fyllingsdalen i Bergen.

Tunnelpåhugget ved Oasen i Fyllingsdalen slik det ser ut i disse dager.
Tunnelpåhugget ved Oasen i Fyllingsdalen slik det ser ut i disse dager. Foto: Hordaland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
21. mars 2019 - 10:00

Det spektakulære sykkeltunnelprosjektet kommer som en del av utbyggingen av den nye linjen til Bybanen i Bergen, som skal gå fra sentrum, via Haukeland sykehus og gjennom Løvstakken til Fyllingsdalen.

Seks meter bred tunnel

Ved Kristianborg går den 2,9 kilometer lange gang- og sykkeltunnelen til Fyllingsdalen, (t.v.) parallelt med Bybanen <i>Foto:  Bybanen Bergen</i>
Ved Kristianborg går den 2,9 kilometer lange gang- og sykkeltunnelen til Fyllingsdalen, (t.v.) parallelt med Bybanen Foto:  Bybanen Bergen

Det er parallelt med banetraseen at det nå bygges en gang- og sykkeltunnel. Tunnelen vil få 2- veis sykkelbane med en bredde på 6 meter, hvorav 3,5 meter blir sykkelfelt og 2,5 meter blir gjort til fortau.  Mellom sykkel - og banetunnel vil det bli bygget rømningstunnel.

Tunnelløpene for de to tunnelen som vil gå fra Fyllingsdalen og Kristianborg ved Fjøsanger. <i>Illustrasjon:  Wenche Espeland</i>
Tunnelløpene for de to tunnelen som vil gå fra Fyllingsdalen og Kristianborg ved Fjøsanger. Illustrasjon:  Wenche Espeland
Ganske nylig begynte hovedentreprenør Matri Tunnelbau AB på oppdraget, og arbeidet med de to tunnelene mellom Oasen i Fyllingsdalen og Kristianborg ved Fjøsanger skal gå parallelt.Hvis arbeidene går som planlagt, vil gjennomslaget komme i desember 2020. I februar 2022 skal bybanetunnelen med spor og den kombinerte gang- og sykkeltunnelen ferdig. 

Korter ned sykkelturen med 5,5 km

Sykkeltunnelen vil korte reiseavstanden frå Fyllingsdalen til Bergen sentrum med om lag 5,5 kilometer. Reisetida når Bybanen kommer igang vil bli kortet ned med om lag 20 minutter. I tillegg vil sykkeltunnelen fungere som rømningstunnel for Bybanen.
 
I dag må sykkelturen fra Fyllingsdalen gå via Melkeplassen eller via Bønes til Bergen sentrum. 
 

Bybanen Utbygging  signerte i fjor høst kontrakten på bygging av Løvstakktunnelen med det sveitsiske selskapet Marti Tunnelbau AG. Kontrakten, på om lag 800 millioner kroner, er den første store kontrakten på utbyggingen av Bybanen til Fyllingsdalen. 

Ikke verdens lengste

Tunnelen slik gående og syklende vil kunne oppleve den.
Tunnelen slik gående og syklende vil kunne oppleve den.

Mens Hordaland fylkeskommune, som er byggherre for prosjektet, stolt kaller sykkeltunnelen for verdens lengste, må vi dessverre skuffe dem og slå fast at det ikke stemmer.

Tunnelen blir imidlertid med sine 2900 meter verdens nest lengste, og Europas lengste.

Tabellen under lister opp de lengste gang- og sykkelveiene i verden:

Navn Sted Lengde

Snoqualmie Tunnell

 King and Kittitas Counties, WA, USA

3 625 m 

Løvstakktunnelen

Bergen - Fyllingsdalen, Norge

2 900 m

St. Paul Pass Tunnel

Montana and Idaho, USA

2 736 m

Slavošovský tunel

Košický kraj, Slovakia

2 400 m

Gihon Tunnel

Jerusalem, Israel

2 100 m 

Sideling Hill Tunne

Fulton County, PA, USA

2 067 m

Kawasaki Port Seabed Tunnel 

Kawasaki, Kanagawa, Japan

1 965 m

Combe Down Tunnel

Bath, England, England

1 672 m

Niwärch Stollen

Ausserberg, Valais, Sveits

1 379 m

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.