(Foto: Statens vegvesen)
(Foto: Statens vegvesen)
(Foto: Statens vegvesen)
(Foto: Statens vegvesen)
(Foto: Statens vegvesen)

Nå asfalteres det i Svartåstunnelen på E134

Se bilder fra arbeidet.

– Etter rensk og utkjøring av masser i fjor høst og vinter, er vi nå kommet langt med drenssystemer, oppbygging av vegen, asfaltering og montering av veggelementer for vann- og frostsikring, forteller teknisk byggeleder tunnel Gunstein Mork i Statens vegvesen i en pressemelding.

Nå asfalteres vestre tunnelløp, mens østre tunnelløp allerede har fast dekke. Svartåstunnelen er om lag 1,5 kilometer lang og går fra Sellikdalen og vestover mot Trollerudmoen. Det er Implenia Norge AS som utfører arbeidet. 

Ved tunnelmunningen i Sellikdalen er de nå i gang med å bygge portalene til de to tunnelene. De neste månedene vil det også pågå omfattende montering av vegg- og takelementer.

Av de rundt 7000 veggelementene som skal monteres i de fire tunnelene på E134 Damåsen-Saggrenda går flere tusen med til hver av de to lengste tunnelene, Svartås- og Kongsbergtunnelen.

Prosjektet E134 Damåsen Saggrenda er på 13,2 kilometer og skal åpnes til høsten. Prislappen er på 4,2 milliarder kroner.

Forsiden akkurat nå