FYLKESVEI

Møre og Romsdal skal bruke 3 milliarder kroner på fylkesveiene de neste to årene

Nerlandsøybrua er det største nybyggingsprosjektet som starter opp i perioden, tross en anstrengt fylkesøkonomi.

Fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen, Møre og Romsdal fylkeskommune. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune, Magnar Fjørtoft
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
27. apr. 2023 - 11:44

Fylkesveiavdelingen i Møre og Romsdal har rundt 3200 kilometer vei å ta vare på.  Et veinett som strekker seg like langt som fra Molde til Roma, og på denne strekningen ligger 62 tunneler, 54 fergekaier, og om lag 1000 bruer. I en natur preget av bratte fjell og mye vær og vind.

Bjørn Laksforsmo, divisjonsdirektør i Vegvesenet, på pressebrifingen i forbindelse med fremleggelse av PwCs rapport om Tretten bru.
Les også

Stor uenighet om trebruer i Vegvesenet: «Trebru-bobla som blåste opp i Norge var en lidelse å se på»

Dette av noen av prosjektene for fylkeskommunene de neste årene. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Dette av noen av prosjektene for fylkeskommunene de neste årene. Foto:  Jarle Skoglund

Vedlikeholdsetterslepet vokser

– Vi har et krevende veinett å drifte og vedlikeholde. Det krever mye av oss, også innen beredskap. Selv om økonomien utfordrer oss og vedlikeholdsetterslepet vokser hvert år, så blir det gjort mye godt arbeid, og vi jobber hver dag for å få mest mulig trygg og effektiv vei ut av de midlene vi har tilgjengelig.

– De neste to årene skal vi bruke om lag tre milliarder kroner på å vedlikeholde, bygge og planlegge gode tiltak som bidrar til sikker trafikkavvikling i fylket vårt, sier fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen i en melding fra Møre og Romsdal fylkeskommune.

Tar ned aktiviteten på en del områder

I den vedtatte plan- og byggeprogrammet ligger det inne en lang rekke små og store tiltak som skal bli gjennomført de to neste årene. Bruer, tunneler, bypakker, trafikksikkerhetstiltak, skredsikring, fergekaier og planleggingsarbeider for store og små prosjekter i hele fylket ligger i oppgaveporteføljen.

Nerlandsøybrua blir et av de største prosjektene i Møre og Romsdal de neste to årene. <i>Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune</i>
Nerlandsøybrua blir et av de største prosjektene i Møre og Romsdal de neste to årene. Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune

– Selv om vi av hensyn til den økonomiske situasjonen må ta ned aktiviteten på en del områder, er det en lang rekke tiltak vi skal gjennomføre. For eksempel må vi oppgradere gjentatte tunneler slik at de oppfyller kravene i tunnelsikkerhetsforskriften og vi må utbedre en del bruer på grunn av tilstanden de er i. Vi bygger også nytt. Et eksempel er Nerlandsøybrua, hvor vi er i gang med å bygge ny bru for å erstatte den gamle, som er i dårlig forfatning, sier Tønnesen.

Trollstigen er en av Norges mest spektakulære veistrekninger og populære besøksmål.
Les også

Skal ha nye dieselgeneratorer ved Trollstigen: – Nesten vondt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.