Minimal interesse for tunneler i Kristiansand

Interessen for å oppgadere to tunneler på E18 i Kristiansand er ikke overveldende. Vegvesenet har fått et eneste anbud. Det kommer fra Skanska.

Oddernestunnelen ble åpnet for bare 12 år siden, men det var før tunnelforskriften trådte i kraft. Nå må den oppgraderes for store beløp. Veldig mye rart skal skje hvis ikke den jobben går til Skanska.
Oddernestunnelen ble åpnet for bare 12 år siden, men det var før tunnelforskriften trådte i kraft. Nå må den oppgraderes for store beløp. Veldig mye rart skal skje hvis ikke den jobben går til Skanska. Bilde: Google
20. okt. 2016 - 14:44

362 millioner kroner vil Skanska ha for jobben. Prisen er litt i overkant av det byggherren regnet med.

Byggeleder Martin Folkestad er ikke så overrasket over at ikke flere meldte sin interesse for jobben.

- Vi har vært usikre på hvor mange som ville delta i konkurransen. Dette er en totalentreprise. Det er ikke vanlig på oppdrag som gjelder tunnelopgradering, sier han.

De to aktuelle tunnelene er Oddernestunnelen og Baneheitunnelen. De er hverken gamle eller lange. Baneheiatunnelen ble åpnet i 2001. Den er 785 meter lang. I tillegg er det fire ramper mellom hovedløpene og vegnettet i Kristiansand. Oddernestunnelen er en betongtunnelen støpt i løsmasser. Den ble åpnet i 2004 og er 1 049 meter lang.

Trafikkmengden er en viktig årsak til den høye prisen Begge tunnelene har en ÅDT rundt 50 000.

Fordi det er en totalentreprise er ikke hovedmengdene klare, men trafikkmengden betyr at kravene til sikkerhetsutrustning er høye.

Begge tunnelene har to løp. Oppgraderingen skal foregå samtidig i begge tunnelene. Mens det pågår blir bare ett løp åpent. I mai 2018 må jobben være fullført.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.