NYHETER

Minimal interesse for Øksfjordtunnelen

Vegvesenet har fortsatt problemer med å få anbud på oppdragene sine. En eneste entreprenør har meldt sin interesse for å utbedre Øksfjordtunnelen i Finnmark.

Dette er østre portal som er utgangspunkt for det meste av arbeidet som skal utføres i Øksfjordtunnelen. Bare HAK Entreprenør fra Alta er interesser i jobben. (Foto: Google)
Dette er østre portal som er utgangspunkt for det meste av arbeidet som skal utføres i Øksfjordtunnelen. Bare HAK Entreprenør fra Alta er interesser i jobben. (Foto: Google)
27. mai 2013 - 13:24

Den ene er HAK Entreprenør fra Alta, som vil ha 12,487 millioner kroner for jobben.

Prosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen var forberedt på at det ikke ville komme mange anbud. Under anbudsbefaringen møtte bare to entreprenører opp.

Øksfjordtunnelen inngår i fylkesveg 882 i Loppa kommune. Den ble åpnet i 1986. Nå trenger den oppgradering, men det er en langdryg prosess. Vegvesenet får ikke nok penger til å fullføre jobben en gang for alle.

Tunnelen er 4 252 meter lang. Oppdraget som bare HAK Entreprenør er interessert i, omfatter 3 670 kvm brannsikret PE-skum, som skal settes opp på en strekning på vel 400 meter. Det meste av arbeidet skal utføres fra østre portal og vestover, men det skal også settes opp PE-skum ved kuldeporten vestre ende.

Oppdraget omfatter også utskifting av alle lysarmaturer i tunnelen. Dessuten skal det monteres kabelbru og lysarmaturer i den nye portalen på vestsiden. Den gamle portalen er revet og blir nå erstattet av en ny som blir hele 70 meter lang. Den skal beskytte fylkesveg 882 mot steinsprang og snøskred.

Til sammen skal det settes opp 378 lysarmaturer og 150 meter kabelbru. Dessuten skal det sprenges 100 meter kabelgrøft.

Torgeir Dahle kan ikke love at problemene i Øksfjordtunnelen er løst når jobben er fullført, men han regner iallfall med at kuldeportene skal bli pålitelige. Disse består av to stålplater med isolasjon mellom. På grunn av lekkasjer fra hengen har det trengt vann inn i isolasjonen og gjort portene så tunge at motorene har hatt problemer med å trekke dem. Ofte har de blitt stående åpne. Når området rundt dem er sikret med PE-skum, blir det slutt på vanninntrengning i isolasjonen.

 

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.