Så langt og ikke lenger. Den som vil ta seg forbi Hovin skole må ut på en kronglete omveg. Nå skal Mesta rive en fløy av skolen og legge gang/sykkelveg der den står nå. (Foto: Anders Haakonsen)
Så langt og ikke lenger. Den som vil ta seg forbi Hovin skole må ut på en kronglete omveg. Nå skal Mesta rive en fløy av skolen og legge gang/sykkelveg der den står nå. (Foto: Anders Haakonsen)

Mesta legger g/s-veg langs E6

Mesta skal etablere et sammenhengende tilbud til fotgjengere og syklister langs en del av E6 øst for Oslo sentrum. Kontraktsummen er på 14,994 millioner kroner.

Interessen for jobben var stor. Ni entreprenører ga anbud. Kontraktsummen ligger litt lavere enn Vegvesenets overslag.

Arbeidet skal utføres ved Helsfyr. Her er det g/s-veg langs vestgående kjørebane på E6 nå, men forbi Hovin skole er det ikke noe tilbud til myke trafikanter. En stor omveg er nødvendig for å komme forbi skolen.

Dette vil Vegvesenet ha slutt på. En fløy på 320 kvm av skal skolen rives. Når den er borte, blir det etablert vel 100 meter g/s-veg der den står nå. Dermed blir det sammenhengende g/s-veg mellom Helsfyr T-banestasjon og Teisenkrysset. Rivingen av skolefløyen inngår i Mestas kontrakt.

Mellom Hovin skole og Teisenkrysset skal g/s-vegen oppgraderes. Noen steder må den utvides i bredden. Det gjelder blant annet under brua i Teisenkrysset. Her må det bygges støttemur i forbindelse med breddeutvidelsen. Til sammen 470 meter g/s-veg skal oppgraderes.

Oppdraget omfatter også støyskjerming. 95 meter støyskjerm av torvmur og 45 meter støyskjerm av piletre skal oppføres. Dessuten skal vegbelysningen oppgraderes.

Prosjekteringen er utført av Hjellnes Consult. Fristen for ferdigstillelse er 1. juli neste år. Da blir delt gang- og sykkeltrafikk på hele strekningen mellom Teisenkrysset og Helsfyr T-banestasjon.

Forsiden akkurat nå