DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Risa leder i kampen om driftskontrakten for Stavanger  

Anslått verdi var 350 millioner kroner. Alle tilbudene ligger på over 500.

1. apr. 2022 - 10:05 | Endret 1. apr. 2022 - 11:02

NB: I første versjon av denne artikkelen skrev vi at Mestas tilbud var på 506.932.520 kroner, slik som det var oppgitt i Vegvesenets åpningsprotokoll. Det tallet er feil. Korrekt tilbudssum fra Mesta er 526.932.520 kroner, opplyser Vegvesenets prosjektleder i en epost til Veier24.    

Så dermed er det Risa som ligger best an, og med god margin til sine konkurrenter Mesta og Presis Vegdrift til å få den nye driftskontrakten for riksveiene i Stavanger-området. 

Slik så tallene ut da tilbudene for denne kontrakten ble åpnet 31. mars: 

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Risa 508.960.018
Mesta 526.932.520
Presis Vegdrift 528.644.663

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Da kontrakten ble lyst ut, anslo Vegvesenet at totalverdien ville være 350 millioner kroner.

Kart over veinettet i den såkalte Stavangerkontrakten. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over veinettet i den såkalte Stavangerkontrakten. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Driftskontrakt 9301 Stavanger 2022-2027 handler om riksveiene i 11 kommuner på Sørvestlandet: Stavanger, Randaberg, Sandnes, Sola, Gjesdal, Bjerkreim, Eigersund. Lund, Flekkefjord, Strand og Hjelmeland.

Første sesong består kontrakten av 311 kilometer riksvei, hvorav 74 kilometer er gang- og sykkelvei. Fra og med høsten 2023 øker veinettet til totalt 450 kilometer vei, hvorav 100 kilometer er gang- og sykkelvei.

ÅDT er på 60.000 på det meste.

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.