Bildet viser nordre portal av Hovdetunnelen. Mesta har gode muligheter til å få jobben med å oppgradere den.
Bildet viser nordre portal av Hovdetunnelen. Mesta har gode muligheter til å få jobben med å oppgradere den. (Bilde: Google)

Mesta lavest av fire anbydere

Uenigheten er stor blant fire entreprenører om hva man bør kreve for å oppgradere Hovdetunnelen i Sogn. Det høyeste anbudet ligger nesten 60 prosent høyere enn det laveste, som er gitt av Mesta.

Mestas anbud er på 37,5 millioner kroner. Det eneste som er i nærheten av det, er gitt av et arbeidsfellesskap av Norsk Bergsikring fra Askvoll og BKK Enotek fra Bergen. Det er på 41,7 millioner.

De to siste anbyderne er ONE Nordic Kraftmontasje fra Vestnes (50,1 mill.) og BMO Entreprenør fra Kongsberg (59,5 mill.).

Hovdetunnelen ble åpnet i 1984. Den inngår i fylkesveg 55 og ligger noen få kilometer sør for kommunesentret i Høyanger.

Oppdraget er en totalentreprise. - Mestas pris ligger litt høyere enn vi regnet med, men det er første gang vi prøver denne entrepriseformen på et slikt prosjekt, så vi er ikke skremt av prisen, sier sier Sveinung Hovland. Han er prosjektleder for oppgradering av fylkesveger i Sogn og Fjordane.

- Hva er årsaken til at dere valgte totalentreprise?

- I dette fylket pleier vi å prosjektere elektroarbeidet i egenregi. Nå er det så mye å gjøre at vi ikke har kapasitet til ta alt. Derfor valgte vi å la entreprenørene ta jobben, sier Hovland.

På grunn av entrepriseformen er ikke omfanget av arbeidet fastsatt. Entreprenøren skal rive og fjerne gammelt PE-skum og gamle plater, og renske løst fjell. Hvordan tunnelen senere skal sikres mot vann og frost, blir opp til entreprenøren å bestemme.

Oppdraget omfatter også brannsikring av hele tunnelen, sprenging av grøfter for drenering og kabler og utskifting av tekniske installasjoner. På nordsiden av tunnelen skal det føres opp et nytt teknisk bygg.

Oppgraderingen skal fullføres høsten neste år.

Forsiden akkurat nå