Mesta langt foran konkurrentene

43,9 millioner kroner vil Mesta ha for å anlegge tilstøtende veger til den nye Finneidstraumen bru i Nordland. Det gir en overlegen ledelse. Nr. to ligger mer enn 25 prosent høyere.

Den nye E6 skal gå tvers gjennom den store knausen til høyre. Sprenging av den inngår i bruentreprisen fordi det trengs sprengstein til fyllingene inn mot landkarene. Mye skal skje hvis ikke Mesta skal legge E6 der knausen en gang sto.
Den nye E6 skal gå tvers gjennom den store knausen til høyre. Sprenging av den inngår i bruentreprisen fordi det trengs sprengstein til fyllingene inn mot landkarene. Mye skal skje hvis ikke Mesta skal legge E6 der knausen en gang sto. Bilde: Google
12. sep. 2017 - 16:18

7 entreprenører deltar i konkurransen, som er svært jevn bak den suverene lederen. Mindre enn 5,3 prosent skiller nr. 2 og nr. 6.

Mestas konkurrenter er:

PK Strøm fra Saltdal                                     55,3 mill.
M3 Anlegg fra Bodø                                     57,1 mill.
Bernhardsen Entreprenør fra Bodø         57,3 mill.
Veidekke                                                        57,6 mill.
NCC                                                                58,2 mill.
Tore Magnussen & Sønn fra Vestvågøy  74,4 mill.

Finneidstraumen bru inngår i E6. Den ligger et par kilometer fra kommunesentret i Fauske. Brua sto ferdig i 1944 og er nå moden for utskifting, først og fremst fordi den er for smal.

Den nye brua kommer så langt til side for den nåværende brua at E6 må legges om over ganske lange strekninger. Det blir 550 meter ny veg på sørsiden av brua og 300 meter på nordsiden.

Den gamle E6-brua har felles landkar med en paralell jernbanebru. Det er årsaken til at man ikke legger trafikken på E6 over på en interimsbru og bygger den nye brua i traséen til den gamle. Det gamle landkaret kan ikke brukes i den nye E6-brua, men det kan heller ikke rives på grunn av jernbanebrua.

De nye tilstøtende vegene får vesentlig høyere standard enn i dag. Feltene blir 3,5 meter brede. Mellom dem blir det et midtfelt med en bredde på en meter. Skuldrene blir også en meter brede. På vestsiden av kjørebanen blir det gang/sykkelveg med total bredde 3,5 meter.

Entreprisen omfatter også sprenging av 4 000 kbm stein og flytting av 37 000 kbm jord.

Nord for brua skal det støpes en nesten 200 meter lang støttemur for å begrense utslaget på en fylling.

Omleggingen av E6 skal være ferdig innen 1. november neste år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.