Mesta har arbeidet i Rødølstunnelen i et par uker, og er i full gang med å gjøre de tilpasningene som må til for å få det elektriske anlegget ferdig.
Mesta har arbeidet i Rødølstunnelen i et par uker, og er i full gang med å gjøre de tilpasningene som må til for å få det elektriske anlegget ferdig. (Foto: Rune Hjelen, Statens vegvesen)

E16 Filefjell

Mesta i gang med elektro i Rødølstunnelen - veiåpningen på Filefjell planlegges i september

Driftsentreprenøren Mesta vil være ferdig med elektroarbeidet i Rødølstunnelen til sommerferien, lover Statens vegvesen. Dermed ligger det an til veiåpning i september.

4. mai fikk Mesta tilgang til Rødølstunnelen, etter at den spanske entreprenøren Aldesa ikke klarte å levere ferdigstilte elektroarbeider innen fristen 30. april.

Les også: E16 Filefjell: Vegvesenet avslutter kontrakten med Aldesa

– Vi har hatt en effektiv prosess med å ta stilling til omfanget av opprettingsarbeidet som må utføres, parallellt med at Mesta har startet både planlegging og utføring av arbeidet. Mesta vil i hovedsak være ferdig med sitt arbeid til sommerferien, sier prosjektleder Odd Erik Haugen i Statens vegvesen.

Les også

To måneders testing

Etter det skal byggherre og vegtrafikksentralen (VTS) teste sikkerhetssystemene i den to kilometer lange tunnelen, før Vegdirektoratet i sin tur kan godkjenne tunnelen.

– Mesta har levert en god framdriftsplan, og siden de ikke får full oversikt over elektroanlegget før arbeidet er godt i gang, har de naturligvis lagt inn litt ekstra tid. Vi har inntrykk av at denne planen er gjennomførbar, slik at det er gode sjanser for at tunnelen kan åpne i september, seier Haugen.

Rødølstunnelen er del av veianlegget E16 Øye-Eidsbru, den siste delstrekningen på E16 Filefjell.

Les også

Forsiden akkurat nå