TUNNELER

Mesta er i gang med elektrokontrakten i Vadheimstunnelen over nyttår

Mesta: Kjekt å være hovedentreprenør og ha sitt eget elektroprosjekt.

Kontraktssignering og glade ansikter! Fv. Eivind Yttri, seksjonssjef i Vestland fylkeskommune, og prosjektsjef Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro.
Kontraktssignering og glade ansikter! Fv. Eivind Yttri, seksjonssjef i Vestland fylkeskommune, og prosjektsjef Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro. Foto: Vestland fylkeskommune
22. des. 2020 - 12:19

Nylig signerte Vestland fylkeskommune kontrakt med Mesta Prosjekt Elektro om oppgraderingen av elektro- og sikkerhetsutstyret i Vadheimstunnelen på fylkesvei 55.

Mesta var lavest av de fem som ga tilbud på oppdraget

Vadheimstunnelen er del av det nasjonale tunneloppgraderingsprosjektet.

Storstraumen bru på riksvei 9. Den gamle steinhvelvbrua til venstre.
Les også

Disse seks firmaene vil ruste opp bruer i Agder de neste to årene

Anleggsentreprisen ble fullført i fjor

Det har allerede blitt gjort mye arbeid i tunnelen i en tidligere entreprise. Hæhre hadde den jobben.

Vis mer

Nå skal det installeres flere vifter, nye og bedre lysarmatur, nytt teknisk bygg og flere nødstasjoner.

Stengetidene for tunnelen er ennå ikke avklart. Kravene som er satt i kontrakten er at tunnelen kan stenges i inntil 45 minutt fra mandag til fredag i tidsrommet 06-22. Mellom 07-09 og 15-16:30 skal det være kontinuerlig kolonnekjøring når det pågår arbeid i tunnelen.

Her trengs det ny bru for at det skal bli plass til riggplassen for framtidig tunneldriving på E134.
Les også

Første lille oppdrag i prosjektet til 4,9 milliarder er å bygge ny bru her

Utstyret er bestilt

Arbeidet i tunnelen skal starte i løpet av februar.

– Vi har allerede satt i gang bestilling på utstyr med lang leveringstid, og så snart vi har oversikt over leveransene så kommer vi til å sette i gang med arbeidet, sier Joar Ølmheim i Mesta Prosjekt Elektro i en pressemelding fra Vestland fylkeskommune.

– Det er få rene elektrokontrakter i markedet, som regel er elektro en del av en større kontrakt. Det er kjekt å være hovedentreprenør og ha sitt eget prosjekt, sier Ølmheim.

Elektrooppgraderingen i Vadheimstunnelen skal være ferdig i løpet av mai.

 CO2 injiseres på Sleipner-feltet på norsk sokkel. Dette var det første kommersielle prosjektet for lagring av CO2.
Les også

CO2-lagring: Varsellampene blinker i norsk olje- og gassnæring

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.