TUNNELER

Mesta Elektro skal gjøre ferdig Rødølstunnelen etter at Aldesa er løst fra kontrakten

Statens vegvesen har nå overtatt Rødølstunnelen med mangelliste, etter at fristen for elektroentreprenøren Aldesa gikk ut torsdag 30. april.

Vegvesenets driftsentreprenør i området, Mesta Elektro, har overtatt ansvaret for å gjøre ferdig elektroarbeidene  i Rødølstunnelen.
Vegvesenets driftsentreprenør i området, Mesta Elektro, har overtatt ansvaret for å gjøre ferdig elektroarbeidene i Rødølstunnelen. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. mai 2020 - 08:56

– Ved gjennomgang av mangellista, var det flere av punktene som kunne kvitteres ut som ok. Likevel er det enkelte ting som ikke fungerer, seier prosjektleder Odd Erik Haugen på E16 Filefjell i en pressemelding fra Statens vegvesen.

– Nå som Statens vegvesen har overtatt Rødølstunnelen, overtar divisjon Drift og vedlikeholds driftsentreprenør i området, Mesta Elektro, driftsansvaret for Rødølstunnelen. De starter umiddelbart med å gjøre seg kjent med tunnelen og de forskjellige el-systemene, seier Haugen.

I den sammenheng må de også gjøre tilpasninger og rette opp mangler, før tunnelen er klar for slutt-testing, sikkerhetsgodkjenning og åpning. Når Mesta Elektro har fått nødvendig oversikt over hva slags arbeid som må gjøres, blir det utarbeidet framdriftsplan for aktivitetene fram til veiåpning.

– Sammen med Mesta Elektro vil Statens vegvesen gjøre alt vi kan for å få åpnet tunnelen for trafikk så snart som mulig, sier prosjektleder Haugen.

Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.
Les også

66 tunneler oppfyller ikke minstekravene til sikkerhet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.