FJELLSIKRING

Mer fjell skal sikres på E18 i Vestfold: Vegvesenet trenger entreprenør med stor kapasitet

Det skal gjøres mye arbeid i 2021. Byggherren vil ha tak i en entreprenør som kan sette på fullt trøkk rett etter ferien.

Raset på E18 ved Bommestad i desember 2019.
Raset på E18 ved Bommestad i desember 2019. Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix
25. mai 2021 - 10:59

Vegvesenet lyser ut en kontrakt som heter Fjellsikring riksveg Vestfold og Telemark. Kontraktsarbeidet omfatter rensk og sikring av fjellskjæringer langs E18 på strekningen Bommestad-Bergsenga, altså fra Larvik omtrent til fylkesdelet mot Viken.

I fjor sikret Vegvesenet en skjæring ved Paulertunnelen sør for Larvik, etter at det tidligere er bestemt at alle fjellskjæringene langs E18 i Vestfold skal sjekkes. Det skjedde etter Bommestad-raset på E18 ved Larvik i desember 2019.

– Erfaringene fra raset på E18 ved Bommestad 13. desember 2019 og ekspertgruppens rapport gjorde at det ble besluttet at E18 gjennom Vestfold skulle få en grundig gjennomgang. Så langt så er våre erfaringer et det stedvis er svakheter ved utbyggingene, men hovedvolumet handler om begrenset eller manglende vedlikeholdsfokus over tid, sier prosjektleder Tore Jan Hansen i Vegvesenet til Veier24.

– Vi stiller krav om stor aktivitet i 2021. Den som får jobben må trå tungt til etter ferien, sier Hansen.

Hovedmengdene i fjellsikringsjobben som nå er lyst ut (det meste er cirkatall):

  • 11 tiltakspunkter
  • Fjerning av steinsprangnett/isnett: 21.000 m2
  • Fjellrensk: 37.000 m2
  • Sikringsbolter: 2300 stk.
  • Sikringsstag: 340 stk.
  • Boring av drenshull: 30 stk.
  • Fjellsikringsbånd: 300 løpemeter
  • Montering av steinsprangnett: 22.500 m2
  • Montering av isnett: 5500 m2
  • Festebolter for steinsprang- og isnett: 7000 stk
  • Sprøytebetong: 300 m2

Disse hovedtallene gjelder for sikringsarbeidene på Bommestad-Bergsenga (Viken grense) i 2021 og 2022.

– I anbudet forutsettes det at entreprenør har god kapasitet i 2021 til å utføre hovedmengdene av volumet, sier Hansen.

– I tillegg til denne entreprisen vil vi gjennom driftskontrakten med Risa sikre og utbedre seks punkter fra Langangen til Bommestad. Det arbeidet skal også være ferdig i løpet av 2022, sier han.

– Trafikkregulering og arbeidsvarsling inngår ikke i den utlyste kontrakten, men vil bli utført av driftsentreprenør. Sweco er samarbeidspartner for geologisk bistand. Multiconsult bistår oss på Langangen-Bommestad. Begge firmaene har bistått med geologkompetanse for utarbeidelse av hovedplanen for sikringsarbeidene, sier Hansen.

Startdato for arbeidene er satt til 9. august, og sluttdato er 9. desember.

Virksomheten i 2022 er avhengig av bevilgninger, men det er planlagt oppstart i uke 11. Det skal ikke utføres arbeid i ukene 25-31. Frist for ferdigstillelse er uke 49.

Vegvesenet holder tilbudskonferanse på teams 2. juni, og frist for å gi tilbud er 15. juni.

Det haster å få på plass midler på de ulykkesutsatte strekningene, mener Morten Stordalen (Frp). – For Oslofjordtunnelen handler det for eksempel om å få en rømningstunnel til ikke hvis, men når, det begynner å brenne igjen.
Les også

Frp om NTP: – En Vestfold-fiendtlig regjering

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.