Mer å gjøre på Bømlo

Fylkesveg 541 på Bømlo i Hordaland har gitt entreprenørene mye å gjøre de siste årene, og mer skal det bli. Nå skal en 1 800 meter lang strekning legges om. Fristen for å gi anbud på den jobben går ut 1. desember.

Det blir stille i Vika når fylkesveg 541 legges vekk fra bebyggelsen neste år.
Det blir stille i Vika når fylkesveg 541 legges vekk fra bebyggelsen neste år.
31. okt. 2016 - 00:44
Mye av de 112 000 kubikkmetrene som skal sprenges ut mellom Tjong og Løvegapet skal tas fra den store skjæringen øverst på bildet. <i>Foto: Statens vegvesen</i>
Mye av de 112 000 kubikkmetrene som skal sprenges ut mellom Tjong og Løvegapet skal tas fra den store skjæringen øverst på bildet. Foto: Statens vegvesen

Oppdraget inngår i Bømlopakken. Det er en stor vegpakke med hele 18 delprosjekter til en anslått totalkostnad på en milliard 2009-kroner.

Strekningen som skal legges om denne gangen går mellom Tjong og Løvegapet sør på Bømlo. Det spesielle navnet på det ene endepunktet skyldes en fjellformasjon som ser ut som et løvehode med kjeften på vidt gap.


7,5 meters bredde


Den nye vegen får en bredde på 7,5 meter, inkludert skuldre. Langs 200 meter av den blir det gang/sykkelveg. Oppdraget omfatter også utbedring av 300 meter av nåværende veg.

Langs fylkesvegen skal det legges 700 meter kabel for veglys og 2 400 meter kabel for et lokalt kraftlag.

I følge Vegvesenets overslag vil entreprenørarbeidet komme på ca. 40 millioner kroner. Sprenging og masseflytting av stein driver prisen opp. Ikke mindre enn 112 000 kbm skal sprenges på de 1 800 metrene.


Myrer krever hensyn


Det skal også graves ut 50 000 kvm jord- og myrmasser. De må behandles litt annerledes enn det som har vært vanlig.

- Myrmasser som graves ut i forbindelse med vegbygging har vanligvis blitt lagt oppå de delene av myra som ikke blir berørt av vegen. Nå har fylkesmannen sagt at han ønsker at man skal ta så mye hensyn som mulig til omgivelsene når man legger veger gjennom myrområder. Vi vil derfor deponere myrmassene andre steder. Hvis vi legger dem på myra, blir den naturlige overflaten ødelagt, sier byggeleder Øivind Bratthammer i Statens vegvesen.

ConStrada fra Bergen har lagd byggeplanen for vegen mellom Tjong og Løvegapet, som skal være klar til bruk om et år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.