ASFALT

Norske kommuner må bruke innkjøpsmakt for å realisere sine miljøambisjoner

I Norge har Statens vegvesen brukt sin innkjøpsmakt til å reduserekarbonavtrykket fra asfalt. Det kan også norske kommuner gjøre. På bareto år har Statens vegvesen redusert karbonfotatrykket på asfalt med 25prosent

Grete Aspelund blir  leder for forretningsområdet NCC Industry, som omfatter virksomheter både i Sverige, Norge, Danmark og Finland.
Grete Aspelund blir leder for forretningsområdet NCC Industry, som omfatter virksomheter både i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Foto: Joakim Kröger
Av Grete Aspelund, konsernsjef for NCC Industry
1. juni 2023 - 14:51

Det har de klart fordi de bruker sin innkjøpsmakt til å realisere sine
miljøambisjoner. Her ligger det et enormt miljøpotensial også for norske
kommuner.

Norge har store ambisjoner for reduksjon av utslipp av CO2. Det er helt
nødvendig for å unngå den situasjon som FNs klimapanel advarer om, sist
beskrevet i den sjette hovedrapporten (2021-2023) i år.

I arbeidet mot en mer utslippsfri verden må alle tilgjengelige virkemidler tas i
bruk, og alle må bidra. Det finnes ikke én saliggjørende løsning. Som
leverandør av stein- og asfalt i de nordiske landene er det derfor frustrerende å
se at ikke lavthengende frukter som bruk av klimakriterier i innkjøpene blir
benyttet.

På dette området har Statens vegvesen gått foran og vektlagt miljøkriterier
som redusert CO2-utslipp fra asfaltproduksjon, transport og -utlegging, fremfor
kun å velge laveste pris i sine anbud. På denne måten har de i løpet av bare
en toårsperiode lykkes å redusere sine samlede CO2-utslipp fra asfalt med 25
prosent (fra 62ttonn i 2020 til 47ttonn i 2022).

Nå er tiden for lengst inne til at også asfaltbransjen i høyere grad måles på kvalitet, miljø og kompetanse, i tillegg til pris, skriver Grete Aspelund i dette innlegget. <i>Foto:  NCC</i>
Nå er tiden for lengst inne til at også asfaltbransjen i høyere grad måles på kvalitet, miljø og kompetanse, i tillegg til pris, skriver Grete Aspelund i dette innlegget. Foto:  NCC

Fordelen for samfunnet med å kjøpe inn asfalt med reduserte CO2-utslipp er
åpenbar i et miljøperspektiv. Rent finansielt, innkjøpsrabatten endrer ikke den
faktiske anbudsprisen, så kommunenes innbyggere vil ikke betale mer for
miljøvennlig asfalt enn den prisen entreprenøren opprinnelig ga i anbudet. Men
entreprenøren gis en velfortjent konkurransefordel av å levere asfalt med
redusert CO2-utslipp.

Offentlige innkjøp av bygg og infrastruktur har i en årrekke honorert
entreprenører som kan hjelpe dem å levere prosjekter med høye
miljøambisjoner, for eksempel ved å levere utslippsfrie- eller fossilfrie
byggplasser. Nå er tiden for lengst inne til at også asfaltbransjen i høyere grad
måles på kvalitet, miljø og kompetanse, i tillegg til pris. Det gir økt innovasjon,
der entreprenører med evne og vilje til å levere produkter med høy kvalitet
utvikler bransjen.

Målet for kommunale innkjøpere bør være å tvinge frem en raskest mulig
transformasjon i asfaltbransjen. Med bakgrunn i våre erfaringer i Norge og på
tvers av de nordiske landene ønsker vi å bidra til dette, og vi ønsker
konkurranse på like vilkår. Bruk av klimakriterier i innkjøpene er en måte å
gjøre dette på.

Konkurransen er tøff, og entreprenørene alltid må regne skarpt for å vinne.
Ofte er derfor det tilbudet med lavest klimaavtrykk også det med lavest pris.
Ved innføring av klimakriterier i innkjøpene premieres de langsiktige aktørene
som har vilje og evne til å investere i utslippsreduserende teknologi og energi.
Det er vinn-vinn for samfunnet og for asfaltbransjen.

Bilprodusentenes avstand fra 2025-målet for CO2-utslipp.
Les også

Volvo har allerede klart utslippskrav

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.