DRIFT OG VEDLIKEHOLD

MEF-lederen: - Kontraktene må være lønnsomme hvis markedet skal fungere

Driftskontraktene sliter. Hvorfor? MEF-leder Julie Brodtkorb svarer.

Adm. dir Julie M. Brodtkorb i MEF.
Adm. dir Julie M. Brodtkorb i MEF. Foto: Bjørn Olav Amundsen
24. apr. 2019 - 19:17

De siste ukene er konkurransene for driftskontrakter for Sør-Østerdalen, Vestfold vest og Hitra/Frøya blitt avlyst. Vegvesenet viser til at prisene er for høye.

Etaten har forsøkt å lyse ut store kontrakter (som for eksempel Vestfold vest).

Resultat: Kun en entreprenør ga et tilbud, og prisen var for høy.

Mesta var eneste tilbyder på Vestfold vest-kontrakten, og Mesta-sjefen kommenterte det slik.

Etaten har også forsøkt å dele opp en driftskontrakt og lyse ut mindre kontrakter (Hitra/Frøya).

Resultat: Få tilbydere, og priser som ifølge Vegvesenet er for høye.

Hvorfor er det blitt slik?

Veier24 har spurt leder for Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Julie Brodtkorb, om hvorfor det er blitt slik. 

– Julie Brodtkorb: Har Vegvesenet og entreprenørene totalt forskjellige syn på hva prisen bør være på en driftskontrakt? Og i så fall: Hvorfor?

– Når det gjelder Hitra- og Frøyakontraktene synes vi det er merkelig at Statens vegvesen så raskt konkluderer med at oppdelingen av kontrakten ikke har fungert. To lokale entreprenører har vist interesse, og det er positivt. Det vesentlige er hvordan entreprenørene selv oppfatter at konkurransesituasjonen er på det tidspunktet de leverer tilbudet, ikke nødvendigvis antallet entreprenører som ender opp med å delta i konkurransen. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Hvordan ser markedet etter MEF sitt syn ut?

– Det har den siste tiden blitt avlyst konkurranser i Vestfold, Trøndelag og Østerdalen. Dette er ikke en ønskelig situasjon, og det er åpenbart at det er betydelige utfordringer i dette markedet på landsbasis. Dette tilsier at forventningene til byggherren ikke svarer til det markedet kan levere. Det er verdt å merke seg at kontraktene som har blitt avlyst har variert både når det gjelder størrelse og antall tilbydere.

Hva bør skje?

– Hva mener MEF skal til for at det skal bli et velfungerende marked for driftskontrakter for Vegvesenet? Kort sagt: Hva bør skje?

– Vegdirektoratet har uttalt at et velfungerende driftsmarked er viktig, og at det nå skal foretas en gjennomgang av hele kontraktstrategien - inkludert utformingen av driftskontraktene. Vi registrerer at bransjen skal inviteres til dialog. Det støtter vi, og MEF vil gjerne bidra. I den forbindelse skal vi nå kartlegge medlemmenes synspunkter når det gjelder driftsmarkedet. Jeg mener at denne gjennomgangen må være avsluttet før kontraktene utlyses på nytt. Vi vil oppfordre til at byggherrene også i denne gjennomgangen ser på egne budsjettprosesser og hvorvidt deres prisanslag tar høyde for de faktiske kravene i kontraktene, blant annet når det gjelder arbeidstid og HMS. Vi er opptatt av at det stilles krav som fremmer seriøsitet og at disse kravene følges opp av byggherren. Lønnsomhet hos entreprenørene er imidlertid en forutsetning for at driftsmarkedet skal fungere, sier Julie Brodtkorb i MEF til Veier24.

Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen har tidligere varslet full gjennomgang av Vegvesenets kontraktsstrategi.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.