Med full kontroll på Oslos 320 signalanlegg

Nok en gang har Swarco sikret seg kontrakten på drift og vedlikehold av signalanleggene med Oslo kommune. Byens lysregulerte kryss har vært driftet av ITS-selskapet siden 2003.

Swarco har levert det meste av trafikklys i Norden. Dette bildet er fra en pridefestival i Stockholm, hvor også trafikklysene deltok i feiringen på sin egen måte.
Swarco har levert det meste av trafikklys i Norden. Dette bildet er fra en pridefestival i Stockholm, hvor også trafikklysene deltok i feiringen på sin egen måte. Foto: Erik Simander/TT/NTB
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
20. apr. 2022 - 15:36

Oppdraget som Swarco Norge AS har sikret seg omfatter drift og vedlikehold av ca. 320 signalanlegg, 21 automatiske bommer, samt diverse elektrotekniske installasjoner langs det kommunale vegnettet i Oslo.

Med denne, samt en egen kontrakt som omfatter levering og oppgradering av styringsanlegg for det samme vegnettet, har Swarco i løpet av noen måneder sikret seg oppdrag med Oslo kommune med en øvre ramme på 100 millioner kroner de neste fire år.

– Dette er en svært viktig avtale for oss, og et viktig fundament for driften her i Norge. Samtidig er dette ikke noe nytt oppdrag, siden vi har vunnet anbudsrundene på dette oppdraget hver fjerde år siden 2003, forteller adm.dir Ørjan Hegg i Swarco Norge AS.

Adm.dir Ørjan Hegg i Swarco Norge, sammen med servicesjef Trond Vigdal og ansvarlig for marked og kommunikasjon, Marte Hokland <i>Foto:   Jarle Skoglund</i>
Adm.dir Ørjan Hegg i Swarco Norge, sammen med servicesjef Trond Vigdal og ansvarlig for marked og kommunikasjon, Marte Hokland Foto:   Jarle Skoglund

Har levert det meste i Norge

I Norge er det hovedsakelig to selskaper som har levert signalanlegg til vegnettet, enten det er snakk om riksveger, fylkesveger eller kommunale veger. Men etter at Swarco for noen år siden kjøpte opp sin største konkurrent på signalanlegg, Peek Traffic, er det Swarco som står som leverandør av det meste av signalanleggene.

-Men det betyr ikke det samme som at vi får driftskontraktene på disse anleggene lettere enn andre. Kravet i dag er at alle data som brukes i slike anlegg skal være på såkalte åpne protokoller, som gjør det mulig for andre å drifte dem. Vi har konkurrenter på alle elektrokontrakter som lyses ut, men har vært heldige å sikre oss Oslo-kontrakten i mange perioder nå, forteller Ørjan Hegg.

Fire feilmeldinger i døgnet

Det er Trond Vigdal som er ansvarlig for at alle signalanlegg på veiene til Oslo kommune fungerer som de skal. <i>Foto:   Jarle Skoglund</i>
Det er Trond Vigdal som er ansvarlig for at alle signalanlegg på veiene til Oslo kommune fungerer som de skal. Foto:   Jarle Skoglund

Service-sjef Trond Vigdal forteller at driftskontraktene på signalanleggene fungerer slik at Swarco tar ansvaret for hele driften, som omfatter hele tjenestespekteret inkludert kollektivprioritering, revisjon og investeringsplaner.

– Kontrakten definerer hvor lang responstid som godtas etter at en feil oppstår. Mye kan jo skje – fra rene tekniske feil til påkjørsler og hærverk. I gjennomsnitt er det fire feilmeldinger fra systemene til Oslo kommune daglig. Systemene må også hele tiden optimaliseres siden trafikkbildet endrer seg, og da er vår oppgave å være proaktiv og foreslå endringer overfor oppdragsgiveren, forteller Vigdal.

Til driften av de 320 kommunale signalanleggene, er det en gruppe på seks personer som jobber fast på utedriften. I tillegg kommer administrasjon, samt bruk av spesialister i Swarco-systemet ved behov.

Markedet i endring

Swarcos norges-sjef Ørjan Hegg forteller at de i dag definerer seg som en ITS-leverandør, i skjæringspunktet mellom IT og automasjon.

– Vi merker oss at forretningsområdet vi har drevet innen, er i endring. Det blir mere fokus på tjenester og programvarer, enn produkter som signalanlegg og skilt. Det gjør at også vi må endre kompetansen i vår organisasjon.

– Nye kommunikasjonsløsninger på tvers av vegeiere, bilister og kjøretøy, og fra sensorer i biler og i kjørebanen, vil kreve nye styringssystemer som er forberedt for morgendagens teknologi. For eksempel vil 5G-nettet åpne for mye mer trådløse signaler og  erstatte dagens kabling, forteller Hegg.

Fra fragmenter til helhet

Eksempler på denne endringen kunne de som nylig besøkte messen Intertraffic i Amsterdam oppleve. Mange av systemleverandørene til trafikkstyringssystemer har ofte tatt utgangspunkt i en enkelt funksjon, og utviklet en digital løsning for akkurat det. Nå er tiden inne for at de fragmenterte løsningene sys sammen, med ett overordnet styringssystem.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Også Swarco lanserte under messa sin løsning på dette, under navnet MyCity. Det betyr at de ulike modulene nå kan settes sammen som pakker, etter hva den enkelte kunden ønsker.

Vis mer

- Informasjonsmengden fra modulene er store, og med MyCity har vi utviklet et generisk system som samler dataene, helt opp til hva man ønsker å hente ut. Løsningen er skybasert, og med muligheten til å gjøre lokale tilpasninger av systemet kan vegeiere og operatører her få et effektivt verktøy til å drifte trafikkstyingssystemene på, forteller Ørjan Hegg.

Han opplyser at My City vil være klar for installasjon hos norske kunder fra andre halvdel 2022.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.