På bildet takker Anders Stiansen fra plogprodusenten Stiansen & Øya, Arnulf Ingulstad for mange 10 års samarbeide. (Bilde: Steinar Alvestad)
Geir Paulsrud fra Norsk Vegmuseet håpet å få nytte av Arnulf Ingulstad maskinkompetanse, også etter at han blir pensjonist. (Bilde: Steinar Alvestad)
Ingulstad takkes av og får gave av vegdirektør Olav Søfteland. (Bilde: Steinar Alvestad)

Maskinsjefen blir pensjonist

  • Nyheter

Arnulf Ingulstads overgang til pensjonisttilværelsen ble markert med et seminar om vegmaskindrift i Vegdirektoratet nylig. Representanter for maskinbransjen og Ingulstads samarbeidspartnere gjennom mange år ga et historisk tilbakeblikk, beskrivelse av dagens situasjon og hva man kan vente seg av fremtidens maskiner.





Engasjert koordinator

Det er ikke få milliarder han har handlet maskiner for gjennom de 32 årene han hadde ansvaret for innkjøp av maskiner og lastebiler til Statens vegvesen.

FOU-arbeid har alltid stått hans hjerte nær. I mange tilfelle ble anskaffelser av maskiner og materiell knyttet opp mot etatens forsknings- og utviklingsarbeide. Mange av prosjektene har foregått i nært samarbeide med norsk industri, og samarbeid mellom brukere, leverandører og produsenter har alltid stått i fokus i Ingulstads arbeide Resultatet avl et slikt samarbeid er Viking dumperen, forgjengeren til dagens Moxy-maskiner. Hjullastervekten Loadtronic er et annet produkt som har kommet frem gjennom FOU-samarbeid initiert av Statens vegvesen.





Piarc 1990

Ingulstad var primus motor da Statens vegvesen var arrangør for vinterkongressen Piarc i Tromsø i 1990. Rundt 750 deltakere fra 23 forskjellige land var med på PIARCs 8. vinterkongress. Det ble arrangert seminarer, maskintester og demonstrasjoner i stor skala. Han startet planleggingen av dette arrangementet allerede i 1985 med Vintervegdagene på Lillehammer.

Etter omorganisering i Statens vegvesen har Ingulstad flyttet fokus fra maskiner til trafikksikkerhet. Statens vegvesens målsetting om å øke sikkerheten på vegene. Ingulstad har nedlagt et stort arbeide med å finne frem til mindre farlige rekkverksløsninger. Man må vite resultatet før rekkverket settes ut på veien. Nyutviklet simuleringsteknologi har ført dette arbeidet et skritt videre.

Forsiden akkurat nå