Oversikt over Electric Site. (Foto: Jonas Ljungdahl)
Prototype HX2: selvgående, batteridrevet dumper. (Foto: Jonas Ljungdahl)
Protoype LX1: elektrisk hybridhjullaster. (Foto: Jonas Ljungdahl)

Volvo og Skanska har startet testingen av sitt «Electric Site»

Startskuddet gikk onsdag.

– Volvo CE og Skanska startet testingen av konseptet Electric Site 29. august i Skanskas
pukkverk Vikan Kross nær Gøteborg i Sverige. Her produseres det pukk og grus til bruk
i byggeindustrien samt til asfalt og betong. Produksjonen vil pågå i 10 uker og konseptet
er utviklet for å oppnå samme kapasitet som Skanskas vanlige maskinpark, men med en
avgjørende forskjell: 95 % lavere CO 2 -utslipp og 25 % lavere totale driftskostnader, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.

– Det er første gang man har forsøkt noe slikt i pukkverksnæringen, og hvis det lykkes, kan Electric Site fungere som en mal for hvordan man kan forbedre effektiviteten, sikkerheten og miljøbelastningen i pukkverk over hele verden, uttaler administrerende direktør i Skanska Sverige, Gunnar Hagman i meldingen. 

Ifølge pressemeldingen har prosjektet har omfattet utvikling av nye konseptmaskiner,
arbeidsmetoder og styringssystemer som sammen utgjør en komplett anleggsløsning. Ny
teknologi omfatter maskin- og flåtestyringssystemer og logistikkløsninger for elektriske
maskiner.

LES OGSÅ: Ford klar med heftig pickup i Europa

Toppledere fra Volvo CE og Skanska markerte starten på testperioden 29. august
sammen med andre prominente skikkelser under en offisiell åpningsseremoni. Blant
deltakerne var Martin Lundstedt, konsernsjef for Volvo-konsernet; Melker Jernberg, sjef
for Volvo CE; Anders Danielsson, konsernsjef i Skanska; Gunnar Hagman,
administrerende direktør i Skanska Sverige og Mikael Damberg, Sveriges nærings- og
innovasjonsminister. Representanter fra svenske Energistyrelsen, Linköpings Universitet
og Mälardalens Universitet, WWF, Sveriges Bergmaterialindustri og den svenske
pressen var også til stede ved denne viktige markeringen.

– Det er spennende å endelig se hvordan Volvos protoyper arbeider sammen med
matesystemene. Jeg føler meg veldig stolt av å være en del av denne innovasjonen – og å
jobbe tett sammen med så talentfulle kolleger hos Volvo CE og Skanska, sier Joakim Käpynen, produksjonsleder for Skanskas steinbrudd Vikan Kross.

– Electric Site viser at man med samarbeid og åpenhet i hele verdikjeden virkelig kan gjøre en forskjell.

LES OGSÅ: Er dette årets gave til små og store anleggsfolk?

Forsiden akkurat nå