Marti-ansatte feirer at siste salve har gått i Ryfylketunnelen
Marti-ansatte feirer at siste salve har gått i Ryfylketunnelen (Foto: Marti)

Marti er gjennom i Ryfylketunnelen

24. januar i år smalt siste salve i Ryfylketunnelen. Etter fire og et halvt års tunneldriving er verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel ferdig. 

Entreprenøren Marti har også tatt i bruk ny og miljøvennlig teknologi i arbeidet med verdensrekorden.

Blant annet har selskapet brukt transportbånd for å transportere ut tunnelsteinen. Siden transportbåndet er elektrisk drevet kutter det CO2-utslipp, og færre store maskiner i bevegelse skaper også et tryggere og bedre arbeidsmiljø i tunnelen. På det meste var båndet 6,2 kilometer langt. At arbeidet til tider har foregått nesten 300 meter under havoverflaten har også vært krevende.
– Innsig av saltvann har gitt ekstra slitasje på maskinene våre i tunnelen. Og parallelt med drivingen har de logistiske utfordringene bokstavlig talt stått i kø. Det har vært både krevende og motiverende å sette verdensrekord, og transportbåndteknologien har gitt oss erfaring vi vil ta med videre inn i nye prosjekter, sier Åsmund Ellingsen, daglig leder i Marti AS.

 

Gode lokale ringvirkninger

Entreprenøren har også blant annet bygd 388 meter med portalbygg, 3 pumpekummer og 5 tekniske rom. De har også gjort vann- og frostsikring og tidvis elektroarbeid paralellt med drivingen.
I arbeidet med å drive Ryfylketunnelen har lokale leverandører vært benyttet i stor grad. Så langt har prosjektet skapt nesten 600 millioner kroner i lokal omsetning.
Den tette kontakten med byggherre Statens vegvesen har også vært essensiell.
– Arbeidet til Marti er godt utført og samarbeidet har vært konstruktivt, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder for Ryfast-prosjektet.

Forsiden akkurat nå