Bedre Knarvik-miljø er viktig for Statens vegvesen ved byggeleder Allan Emil Nyheim og kontrollingeniør Anne Marta Espelund. Til venstre anleggsleder Glenn Minde i hovedentreprenør Vassbakk & Stol.
Bedre Knarvik-miljø er viktig for Statens vegvesen ved byggeleder Allan Emil Nyheim og kontrollingeniør Anne Marta Espelund. Til venstre anleggsleder Glenn Minde i hovedentreprenør Vassbakk & Stol. (Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen)

Mange gamle synder dukket opp da det skulle bygges rundkjøring i Knarvik

To gamle lastebiler, en personbil samt noen oljefat, bildekk og annet søppel måtte graves fram før Vassbakk & Stol kunne komme i gang med prosjektet i Knarvik.

– Du kan godt si at vi rydder opp i gamle synder. For det viste seg at det absolutt ikke var reint nede i bakken, forteller byggeleder Allan Emil Nyheim i Statens vegvesen.

– Vi grov opp blant annet to gamle lastebiler, en personbil, i tillegg til oljefat, bildekk og annet søppel. Med alt dette borte, blir det det helt klart renere på Knarvik. Det blir en ekstrakostnad for prosjektet å grave opp og alt dette og kjøre det til godkjent mottak, men man kan kanskje si at dette er mellom det bompengene i prosjektet går til, legger han til.

Les også

Underlagt strenge miljøkrav

Det er Vassbakk & Stol som er hovedentreprenør på rundkjøringen som nå bli bygget på E39 i Knarvik. Arbeidene startet i mars i år, og anlegget skal stå ferdig i mars 2023.

Denne lastebilen dukket opp i bakken under Statens vegvesen sitt nye E39-anlegg i Knarvik. Foto: Glenn Minde, Vassbakk & Stol

Karmøy-entreprenøren er underlagt strenge krav til avfallssortering, og hadde sorteringsverk i starten av anleggsarbeidet.

– Her sorterte vi ut stein fra alle masser, både rene og forurensende. Det gjorde at store deler av massene kunne gjenbrukes på anlegget. Dette reduserte også mengden ny stein som måtte fraktes inn, sier anleggsleder Glenn Minde i Vassbakk & Stol.

Dette er positivt både for økonomien og miljøaspektet i prosjektet, og ikke minst for lokalbefolkninga i Knarvik – i form av mindre anleggstrafikk.

– Vi har full forståelse for at veiarbeid kan være krevende for de som blir rammet i det daglige. Derfor gjør vi hele tiden alt vi kan for å minimere ulempene for dem, supplerer Nyheim.

Les også

Forsiden akkurat nå