Pons el-maskinekspert, Håvard Teigen, foran en Cat 310 beltegraver, med norskbygget batterielektrisk drivlinje.
Pons el-maskinekspert, Håvard Teigen, foran en Cat 310 beltegraver, med norskbygget batterielektrisk drivlinje. (Foto: Jarle Skoglund)

Vei & Anlegg 2022:

Mange elektriske maskiner allerede på plass - de tunge «bygges» i Norge

Hva finnes av elektriske anleggsmaskiner å kjøpe, og hvor mange er det solgt så langt? Vi tok runden blant utstillerne på årets Vei & Anlegg for å teste stemningen, og ble overrasket over hvor mange nullutslippsmaskiner som allerede er solgt i Norge.

Mens Cats fabrikker i USA foreløpig ikke har gitt et eneste signal om, og når, de vil komme med elektriske anleggsmaskiner, har deres forhandler i Norge «bygget» og solgt over 100 gravemaskiner på henholdsvis 12,5 tonn og 25 tonn. Det sier litt om at det norske markedet ligger mange hestehoder foran resten av Europa og verden i etterspørselen etter nullutslippsmaskiner.

– Vi har ikke bygget om maskinene her hjemme. Vi bestiller dem uten motor, og bygger på den elektriske drivlinjen i Norge, forteller prosjektleder for el-maskinsatsingen i Pon Equipment, Håvard Teigen.

Mens mange produsenter har startet med å teste ut elektriske løsninger på de minste maskinene, har Pon valgt å gå rett inn i volummarkedet for gravemaskiner i Norge, og satset på batterielektriske versjoner av hengoldsvis 12,5 og 25 tonneren av beltegående gravemaskiner.

Teigen opplever stor interesse i markedet, og mange forespørsler innenfor alle maskintypene som Cat i dag leverer, men kan ikke love annet enn at en egen rivningsmaskin basert på kabelstrøm nå også kan leveres.

– Vi kommer til å bygge maskiner med elektrisk drivlinje for å dekke etterspørselen i det norske markedet. Men så snart Cat kommer med egne, fabrikkbygde maskiner, vil vi ikke fortsette med det. Vi er tross alt bare en forhandler, legger Håvard Teigen til.

Les også

Hitachi med den første japanproduserte

Hitachis nye ZE55: En 5,5 tonns elektrisk beltegraver, som er den første Hitachi-maskinen som er bygd i japan. Foto: Bjørn Olav Amundsen

Nasta har bygd mange elektrisk drevne maskiner selv, men kan på Vei & Anlegg presentere sin første japanskproduserte elektriske anleggsmaskinen: Hitachis modell ZE55, som er en 5,5 tonns graver.

Sjur W. Helljesen, seniorkonsulent i Nasta, foran Hitachis nye ZE55: En 5,5 tonns elektrisk beltegraver, som er den første Hitachi-maskinen som er bygd i japan. Foto: Bjørn Olav Amundsen

– Mange snakker om lengre leveringstider for maskiner, men for elektriske maskiner har det vært lang leveringstid hele tiden, så det er ingen endring der. Men generelt begynner nå enkelte kunder å tenke på å bestille maskin nå for levering i 2023, og det har ikke vært så utbredt i denne bransjen, sier seniorkonsulent Sjur W. Helljesen i Nasta.

– For elektriske maskiner er det og og konstant etterspørsel, og til tider overraskende stor interesse i bransjen. Men det er forskjell på å være interessert og faktisk signere en kontrakt. Vi må bare erkjenne at kravene fra offentlige byggherrer er det som driver dette markedet. Nasta har maskiner på ti anlegg i Oslo nå, og samtlige er offentlige prosjekter, sier Helljesen.

Volvo med flere elektriske småmaskiner

Fv. Frode Andersen og Stian Brække i Volvo. I bakgrunnen til venstre den nye elektriske hjullasteren L20 sammen med storebror L25, som har vært på markedet en stund. Bak til høyre Volvos 23-tonns elektriske graver. Foto: Bjørn Olav Amundsen

Den lille elektriske hjullasteren L25 har vært i markedet siden desember i fjor, og nå er lillebroren L20 kommet.

– De leveres med to forskjellige batteristørrelser og har oppgradert ladehastighet, sier produktsjef Stian Brække.

I tillegg byr Volvo på en liten beltegraver med elektrisk drift, som skal være klar for levering i tredje kvartal

Av større maskiner har Volvos 23-tonns elektriske gravemaskin slått godt an: – Den har vært i markedet i en seks måneders tid, og vi har solgt mellom 30 og 35 stykker, sier produktsjef Frode Andersen.

Også helt tyst fra John Deere

Avant var tidlig ute men sine minilastere, som det er solgt ca 100 av i Norge. Foto: Jarle Skoglund

Felleskjøpets populære traktorer fra amerikanske John Deere, er foreløpig bare å finne med forbrenningsmotorer. Salgssjef Sayed Shak i Felleskjøpet forteller til Veier24 det ikke er mye John Deere vil fortelle om sine el-planer, og at de eneste maskinene de kan tilby med elektrisk drift er minilasterne av merket Avant.

De første maskinene kom rundt 2015, og er siden blitt modifisert med blant annet litiumbatteri og egen hurtiglading. To modeller leveres her hjemme, og salgssjefen forteller at de har solgt rundt 100 maskiner med elektrisk drift så langt.

Sigurd Stave har solgt en CityCat

Buchers elektriske CityCat, som Sigurd Stave foreløpig har solgt ett eksemplar av. Foto: Bjørn Olav Amundsen

Bucher CityCat heter den lille elektriske feiemaskinen fra Sigurd Stave, og firmaet har så langt solgt en maskin, som går og feier i Bergen.

– Den vi har her er en versjon med to kubikkmeter beholder, og den fås også med kapasitet på fem kubikkmeter, sier Ragnar Kvilesjø i Sigurd Stave.

 

Wacker Neuson  blant el-pionerene

Yngve Samuelsen i Agder Gruppen viser frem to av de elektriske bestselgerne fra Wacker Neuson, en minigraver og en liten dumper. Foto: Jarle Skoglund

Det er Agder Gruppen som i dag er forhandler av Wacker Neuson, en av pionerene på mindre elektriske anleggsmaskiner. De solgte sin første hjullaster i 2016, og har siden solgt flere hundre mindre lastere og gravemaskiner, forteller Yngve Samuelsen til Veier 24.

Wacker Neuson er også store på vibroplater, og kan i dag tilby hele 15 ulike modeller med elektrisk drift.

– Vi har så langt hatt god lagerbeholdning av elektriske maskiner, og dermed med kort leveringstid, forteller Samuelsen. Hvordan det vil bli fremover, er han litt mer usikker på.

Ammans første anleggsvalse kommer nå

Ammans salgssjef for Skandinavia, Magnus Rockler, forteller at de nå kommer med en elektriske drevet asfaltvalse, lik den han står ved siden av. Foto: Jarle Skoglund

Anleggsgruppen representerer flere forskjellige merker, blant dem Amman og Bobcat. Begge er så vidt kommet i gang med sin elektrisk-satsing. Ammans salgssjef i Skandinavia, Magnus Rockler, forteller at Amman nylig kunne vise fram sin første asfaltvals basert på elektrisk drift. Det er snakk om en maskin på 2300 kg, og med batterikapasitet som kan gi opp til åtte timers arbeidstid.

Også Bobcat lanserer på messa sin første elektriske gravemaskin, en relativt liten og enkel sak på 1200 kilo. 

Hymax i siget med Giant og Merlo         

Hos Hymas forteller Kenneth Mikkelsen at Kubotas første helelektriske maskin - en  liten selvlastende beltedumper med lastekapasitet på 700 kg - nå er på plass.

–Kubota er kvalitetsbevisste, og slipper ikke noe ut i markedet uten at de er helt sikker på at det holder mål. Derfor er de aldri først ute, forklarer Mikkelsen på at det fortsatt ikke er kommet noen el-gravere fra den kanten.

Hymax har solgt rundt 50 eksemplarer av denne elektriske minilasteren fra nederlandske Giant. Foto: Jarle Skoglund

Men Hymax selger også nederlandske Giant, som har en 2,2 tonn kompaktlaster i helelektrisk versjon på sin stand på Norges Varemesse. Det samme gjelder en 100-kilos vibroplate. Hymax viser også fram en elektrisk teleskoplaster fra Merlo, med lastekapasitet på 2,5 tonn og lastehøyde på 4,8 meter.

Forsiden akkurat nå