BYGG

Må bygge om uferdig E18

Tre kilometer av den uferdige E18 gjennom Hærland i Østfold, må bygges om.  Forstrekningslaget er feil dimensjonert, og 3000 lastebillass med pukk må byttes ut.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. mars 2013 - 18:40

Pukken som er brukt på strekningen vil ikke klare å drenere vekk vannet, som vil føre til telehiv, forteller prosjektleder Elin Bustenes Amundsen.

– Vi fikk mistanke om det i høst. Prøver viser nå at det nedre forsterkningslaget ikke er tilfredsstillende i forhold til de krav Statens vegvesen har, sier hun til NRK.

Fare for telehiv

Statens vegvesen har selv konkludert med at fordstrekningsllaget ikke oppfyller kravene som er satt. Det skal være mer innslag av finstoffer som grus og subus enn kravene tillater, skriver Smaalenenes Avis.  Uavhengige instanser skal ha bekreftet dette.

Dette fører til at steinlaget i verste fall ikke drenerer vann tilstrekkelig, hvilket fører til fare for telehiv. Og telehiv er vegesenets store mareritt. Forrige byggetrinn i Spydeberg fikk påvist telehivproblemer, som en av flere nye vegstrekninger på Østlandet.

Veidekke er allerede i gang med å fjerne et 40 centimeter tykt lag med stein av en fylling som er drøye 20 meter bred. Dette over en strekning på tre kilometer mellom Laugslet og Homstvet. Denne steinen må erstattes med ny tilkjørt maskinkult.

Les også: Finske veier tåler telehiv

- Prøver viser nå at det nedre forsterkningslaget ikke er tilfredsstillende i forhold til de krav Statens vegvesen har, sier prosjektleder Elin Bustenes Amundsentil NRK.
- Prøver viser nå at det nedre forsterkningslaget ikke er tilfredsstillende i forhold til de krav Statens vegvesen har, sier prosjektleder Elin Bustenes Amundsentil NRK.

To entrepriser

E18-strekningen Melleby-Momarken er delt opp i to entrepriser (kontrakter). Første entreprise er Momarken-Homstvet og den andre er Homstvet-Melleby.

Veidekke AS er ansvarlig entreprenør for den tre kilometer lange strekningen som nå bygges om, en jobb de fikk etter et bud på 268 mill. kr. NCC fikk oppdraget med andre del, etter et bud på 386,9 mill.kr.

Etter planen skal anlegget åpnes i 2014. Om denne ombyggingen vil bety forsinkelser, kan Statens vegvesen foreløpig ikke si noe om.

Les også:

Ingen norske veier bygges frostsikre

Veibyggere graver med vilje ikke dypt nok

Vegvesenet saksøker entreprenør for telehiv  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.