Norges vestligste fergestrekning: Daløy-Haldorsneset nordvest for munningen av Sognefjorden.
Norges vestligste fergestrekning: Daløy-Haldorsneset nordvest for munningen av Sognefjorden. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

FV 606-FV31 Daløy-Haldorsneset

Lokalt rederi skal drifte Daløy-Haldorsneset

Kontrakten på Norges vestligste fergerute tildelt etter kronglete prosess.

GulenSkyss fra Eivindvik i Gulen kan se fram til å drive fergesambandet Daløy-Haldorsneset i fire år fra og med 2020. Rederiet driver fra før flere fergeruter på Vestlandet, og har hovedkontor rett på andre siden av munningen av Sognefjorden fra der den nye kontrakten skal driftes.

Sambandet Daløy-Haldorsneset er Norges vestligste fergesamband. Det knytter sammen to av de ytterste bebodde øyene i Solund kommune i Sogn: Daløyna og Ytre Sula. Overfarten tar åtte minutter. Sambandet binder sammen fylkesvei 31 og fylkesvei 606.

Langdryg affære

Det har tatt sin tid å få på plass en kontrakt for driften av strekningen. Dette er bakgrunnen:

Fjord1 hadde driften av fergeruta på kontrakten som gikk ut ved årsskiftet 2018/19.

I 2017 fikk fikk finske Sundquist Investments tilslaget på driften av strekningen fra og med 2019. Den gang lå de to lokale firmaene Vidar Hop Skyssbåter og GulenSkyss lavere i pris, men tilbudene deres ble avvist.

Kontrakten som gjaldt fra 1. januar 2019 hadde en verdi på 48,18 millioner kroner, og hadde fem års varighet med opsjon på inntil tre års forlengelse.

Men i løpet av 2018 ble det klart at finnene ikke ville være i stand til å drive strekningen fra årsskiftet 2018/2019, slik forutsetningen var. I desember 2018 hevet derfor Vegvesenet kontrakten med det finske firmaet.

For inneværende år er fergedriften løst med en midlertidig kontrakt med Fjord1, som altså hadde driften av strekningen fram til 2019.

Fem var interessert

I mai i år lyste Vegvesenet ut kontrakten på nytt, for fire års drift (2020-2023) av fergesambandet, og nå har Vegvesenet avgjort at GulenSkyss skal drive fergeruta.

Disse firmaene la inn tilbud:

Rederi Tilbudssum eks. mva. i kr.
Kuljetus-Savolainen 70.468.000 (avvist)
GulenSkyss 79.916.000
Fjord1 108.569.653
Vidar Hop Skyssbåter 129.920.000 (avvist)
Norled 190.223.000

NB: Etter Vegvesenets kontrollregning ble Kuljetus-Savolainens tilbud korrigert til 158.548.000 kroner, men tilbudet ble uansett avvist.

Det samme gjaldt tilbudet til Vidar Hop Skyssbåter. De to tilbudene ble avvist i henhold til et punkt i anskaffelsesforskriftens paragraf 24: Tilbudene «inneholder vesentlige avvik fra anskaffelsesdokumentene», som det står i forskriften.

Rederiet Kuljetus-Savolainen opererer forøvrig to fergeruter i den finske skjærgården.

Vidar Hop Skyssbåter driver skyssbåtservice med ambulanse, passasjerruter, charter og opplevelsesturer. Selskapet holder til i Solund, og det er så og si på hjemmebane.

Forsiden akkurat nå