PROSJEKTER

Lokalpolitikerne vedtok kommunedelplan - dermed går jobben med E6 Lillehammer videre

Dermed kan reguleringsarbeidet starte til høsten.

E6-traseen gjennom Lillehammer har vært grobunn for mange uenigheter. Nå kan prosjektet gå videre.
E6-traseen gjennom Lillehammer har vært grobunn for mange uenigheter. Nå kan prosjektet gå videre. Foto: Colourbox
20. juni 2018 - 12:09

Delprosjektet Vingrom-Ensby, som er en del av Biri-Otta har vært gjenstand for flere innsigelser. 

Uengiheter

Mandag ble det gjennomført et meklingsmøte i regi av fylkesmannen for å komme til enighet om ny E6-trase forbi Lillehammer. Før meklingsmøtet var det uenighet mellom Lillehammer kommune, Statens vegvesen og Fylkesmannen på flere punkter. To av aktørene som tidligere har fremmet innsigelse til planforslaget, NVE og Oppland fylkeskommune, hadde frafalt sine innsigelser ved oppstart av møtet.

Etter et ti timer langt møte (inkludert pizzapause) kom partene til enighet. 

Dermed vil nye E6 sørfra legges i tunnel fram til Fåberg. Adkomsten til Lillehammer sentrum sørfra vil skje i etter dagens trase, og det skal gjennomføres flere såkalte kompenserende tiltak. Det gjelder støyskjerming både for boligområder og friområder, redusert fart, gang- og sykkelveier og et sammenhengende sykkelvegnett langs strekningen, og spesielle tiltak på Vingnes, ble det rapportert fra møtet. 

Veien vil komme ut igjen i ved Lågendeltaet, som har internasjonale miljøkvaliteter. Dette krever helt spesielle tiltak, blant annet en lav bru. Det forutsettes også at høyspentledningen på stedet legges som kabel og ikke luftspenn. Dette er forhold som skal behandles etter andre lover enn plan- og bygningsloven.

På Fåberg blir det ikke lang tunnel, men det skal blir avbøtende tiltak på en strekning på om lag 250 meter. Dermed skal ikke veien oppleves så dominerende visuelt, og dessuten vil opplevd og reell støy dempes.

LES OGSÅ: Han skal lede utbyggingen av E6 Biri - Otta

Banket igjennom

Tirsdag skulle formannskapet i Lillehammer kommune behandle kommunedelplanen for E6 Vingrom-Ensby, og etter meklingsmøtet dagen før, hadde de altså et konkret forslag på bordet. 

Avisen Gudbrandsdølen Dagningen deltok på møtet, og kunne tirsdag rapportere at formannskapet i kommunen har sluttet seg til løsningen - mot to stemmer. 

– Etter min oppfatning har vi kommet fram til et resultat i tråd med det som har vært viktigst for Lillehammer, sa ordfører Espen Granberg Johnsen (Ap), da han presenterte resultatet av meklingen for formannskapets medlemmer. 

Ifølge avisen stemte AP, Høyre, SV og Venstre for løsningen i tråd med meklingsresultatet. 

Hilde Hoven (Sp) og Torbjørn Dahl (MDG) er av en helt annen oppfatning.

– Jeg er forundret og skuffet over prosessen. Her ser vi at Nye Veier har satt lovverket til side. De har fått diktere prosessen, etter blankofullmakt fra ordføreren. Taperne er demokratiet, naturen, jordbruket. Vinneren er Nye Veier og Frp, og det er kjempetrist, mener Hoven ifølge avisen. 

Les mer hos Gudbrandsdølen Dagningen

Kunne blitt forsinket

Dersom man ikke hadde kommet fram til enighet lokalt, kunne saken havnet til avgjørelse i Kommunaldepartementet og dermed dratt ut i tid. Strekningen er en del av prosjektet Biri-Otta som er 135 kilometer lang.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Det er planlagt firefelt vei mellom Biri og Øyer sør, mens resten av strekningen får tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringssfelt. Det er Nye veier som skal regulere og bygge veien.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.