DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Lokale entreprenører vil ha vedlikeholdsoppdrag i Nord-Rogaland og Sør-Vestland

– Det vi helt konkret skal gjøre, er å laga busslommer, oppgradere murer, rehabilitere midtrabatter, skifte ut rekkverk og legge ny asfalt der det trengs i forbindelse med busslommer, sier byggeleder Einar Stange i Statens vegvesen.

Avaldsnes-firmaet Jostein Myge AS er innstilt til å få kontrakten på vedlikeholdsoppgavene på sør-vestlandet.
Avaldsnes-firmaet Jostein Myge AS er innstilt til å få kontrakten på vedlikeholdsoppgavene på sør-vestlandet. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. mars 2023 - 08:55

Tilsammen syv entreprenører ga tilbud på oppdraget til Statens vegvesen: (alle priser er eksklusive moms):

Entreprenør: Tilbudssum ekskl. mva:
Jostein Myge AS fra Avaldsnes 15.393.450,00
Vats Anlegg AS fra Vats  16.058.951,00
Vassbakk & Stol AS fra Kopervik 16.724.351,00
Landmark Maskin AS fra Bømlo 20.865.461,45
Bertelsen & Garpestad AS fra Egersund 21.163.318,75
Sigurd M Søvik AS fra Skjoldastraumen  36.552.590,00

Det siste tilbudet ble avvist

Dette er kontraktsområdet

Vegne som omfattes av kontrakten, er:

¤ E134 fra Haugesund Lufthavn til Liamyrane i Røldal

¤ E39 fra Bokn til Sandvikvåg fergekai.

¤ Rv. 13 fra Nesvik til Røldal

Totalt er det snakk om 450 kilometer vei.

Dette skal gjøres:

– Vi skal lage to nye busslommer i Stordalen i, og to i Frakkagjerd i Tysvær. Vi skal også montere en del nye skilt på rv. 13, sier byggeleder Einar Stange

Det kan bli aktuelt med trafikkdirigering i samband med prosjektene, og Statens vegvesen jobbar for at det skal bli så lite venting som mulig for trafikantene.

– Veivedlikehold er en viktig del av vårt samfunnsoppdrag med å sikre et trygt og forutsigelig veinett med høg oppetid, utdyper han.

Konkret vil vedlikehold si at vi oppgraderer vei og veiutstyr (alt fra lyktestolper til rør under veien) til dagens standard.

– Stikkrenner som blir byttet, får økte dimensjon på rør for å sikre betre flyt når det regner mye. Når vi vedlikeholder busslommer, bygger vi de med høyere kantstein for å gi betre framkommelighet for påstigende busspassasjerer.

Andre tiltak som kan væra aktuelle å gjennomføre i denne kontrakten, er å bedre sikten langs vegen ved å renske i vegetasjon eller ta vekk skog. Å etablere leskur og sykkelskur står på lista over mulige forbedringer for mjuke trafikanter.

Byggeleder Haavard Vaaje (i midten til venstre) og assisterende byggeleder Richard Ramsland i Statens vegvesen har valgt entreprenøren som skal bygge miljøgate i Gran. Om et års tid kan ordfører i Gran Gunn Elisabeth Alm Thoresen, t.v. og stortingsrepresentant Rigmor Aaserud etter planen ta i bruk den nye miljøgata, som blir bygd med lave utslipp av klimagasser.
Les også

Lover rekordlave utslipp når ny miljøgate i Gran skal bygges

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.