NYHETER

Loftesnesbrui til Bilfinger/Aurstad

Vegvesenet går inn for at den nye Loftesnesbrui i Sogndal skal bygges av et norsk/tysk arbeidsfellesskap. De som ikke godtar den avgjørelsen, må klage innen 2. november. Skjer ikke det, blir kontraktsummen 238,432 millioner kroner.

Slik vil den nye Loftesnesbrui se ut når den gamle er revet i juni 2018. Brua blir bygd av Bilfinger og K A Aurstad hvis ingen klager på avgjørelsen innen 2. november. (Ill.: Reinertsen)
Slik vil den nye Loftesnesbrui se ut når den gamle er revet i juni 2018. Brua blir bygd av Bilfinger og K A Aurstad hvis ingen klager på avgjørelsen innen 2. november. (Ill.: Reinertsen)
22. okt. 2015 - 10:51

Bak arbeidsfellesskapet står Bilfinger og K A Aurstad fra Ørsta. Det var ingen selvfølge at valget skulle falle på dem. Ved anbudsåpningen skilte det bare 2,3 promille mellom de to laveste anbudene, men kontrollregningen førte ikke til forandringer.

Det er NCC som puster arbeidsfellesskapet i nakken. Ytterligere fem anbud kom inn, men alle lå over 256 millioner kroner.

 

84 meter lang nettverksbue

Anbudene gjelder bygging av en 194 meter lang nettverksbuebru med tre spenn. Hovedspennet blir 107 meter langt, hvorav buen utgjør 84 meter. Årsaken til at buen blir kortere enn hovedspennet, er at pilarene blir skråttstilt.

Loftesnessundet som brua er oppkalt etter, ligger like øst for Sogndal sentrum. Det skiller Sogndalsfjorden fra Barsnesfjorden. Brua skal føre riksveg 5 over sundet.

Brua som blir erstattet, er 210 meter lang. Kjørebanen bæres av et underliggende stålfagverk. Det lengste spennet er på 72 meter. Brua sto ferdig i 1958.

 

For dårlig for myke trafikanter

Til tross for den lange fartstiden er det ikke kvaliteten som er årsak til at gammelbrua får avløsning. Den er god nok, men tilbudet til myke trafikanter er alt annet enn godt. Et 75 cm bredt "fortau" på begge sider er alt de er tilgodesett med. Dessuten er sikten over brua dårlig fordi radien i vertikalkurven er for liten. I vest går riksveg 5 inn i et uoversiktlig kryss like ved landkaret.

For å bedre vertikalkurvaturen må seilingshøyden under brua senkes. I dag kan 13 meter høye båter gå inn i Barnesfjorden. Når nybrua blir ferdig, blir fjorden stengt for båter som er høyere enn 9 meter. Dette skal ikke være noe problem. Det er ingen kommersiell aktivtet innenfor brua, bare småbåter har behov for å gå under den.

 

T-kryss blir rundkjøring

I tillegg til brubyggingen omfatter entreprisen utbedring av til sammen 440 meter av riksveg 5 og 160 meter meter av fylkesveg 55. Krysset mellom de to vegene skal bygges om. I dag møtes de i et kanalisert T-kryss, om noen år møtes de i en rundkjøring.

Trafikantene vil merke mer til ombyggingen av krysset enn til brubyggingen. Riksveg 5 vil bli lagt utenom krysset i en lengre periode.

Den nye brua skal bygges sør for den gamle. I vest vil nytt og gammelt landkar ligge delvis i samme trasé. Det nye landkaret kan derfor ikke fullføres før gammelbrua er revet. I første omgang blir bare 2/3 av landkaret støpt. Det er tilstrekkelig til at trafikken kan avvikles på en innsnevret veg.

Rivingen av den gamle brua inngår i entreprisen. I juni 2018 må den være borte.

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.