PROSJEKTER

LO og NHO foreslår tiltakspakke for fylkesveier i Troms og Finnmark

Organisasjonene har gått sammen om å utarbeide en liste over gryteklare fylkesveiprosjekter.

Typisk veiparti på strekningen Senjahopen-Mefjordbotn: Trangt, skredutsatt og svingete.
Typisk veiparti på strekningen Senjahopen-Mefjordbotn: Trangt, skredutsatt og svingete. Foto: Erik Jenssen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. mai 2020 - 11:58

Regionleder Bjørn Johansen i LO Troms og Finnmark står sammen med regiondirektør Målfrid Baik i NHO Arktis bak kravet om statlige ekstramidler til nord som følge av korona-krisa.

– Aktivitetsfallet må møtes med motkonjunkturtiltak, blant annet i form av økte offentlige investeringer, skriver de to i en pressemelding.

Sebastian Kihle (til venstre) og Ove Tidemann Rylandsholm i H2Carrier.
Les også

– Fryktelig dyrt å lagre og transportere hydrogen

Må være prosjekter klare for utlysing

Regiondirektør i NHO Arktis, Målfrid Baik og LO-leder i Troms og Finnmark, Bjørn Johansen. <i>Foto:  NHO</i>
Regiondirektør i NHO Arktis, Målfrid Baik og LO-leder i Troms og Finnmark, Bjørn Johansen. Foto:  NHO

NHO i Nord-Norge har sammen med LO tidligere levert en prioritert liste over satsinger på større statlige investeringsprosjekter i bygg, samferdsel og infrastruktur.

Nå har NHO Arktis og LO Troms og Finnmark laget en tilsvarende prioritert liste med prosjekter som de mener må realiseres i fylkeskommunal regi. 

Med 4500 kilometer fylkesvei med et anslått vedlikeholdsetterslep på hele 12 milliarder kroner, er det egentlig bare å åpne skuffen og finne fram prosjekter. Men for at ekstrapengene skal ha effekt så raskt som mulig, så mener Baik og Johansen det er viktig å prioritere prosjekter der plan-, prosjekterings- og kvalitetssikringsfasen er ferdig eller under avslutning − samt prosjekter der utlysningen kan gjennomføres innen utgangen av 2020 eller tidlig i 2021.

Les også

Her må brua og veien legges på ny mur og fylling 

Gir store effekter

Organisasjonene viser til at omsetningsimpulser inn i bygg- og anleggsbransjen er et virkemiddel som har vist seg svært virkningsfullt ved tidligere kriser.

Analyser viser at mer enn halvparten av investerte beløp i bygg og anlegg omsettes til verdiskaping utenfor selve bransjen. Effektene av slike tiltak er tredelt, og kan deles inn i kortsiktige og langsiktige effekter:

  • Det første er at tiltakene understøtter sysselsetting og verdiskaping direkte i bygg- og anleggsnæringen.
  • Den andre effekten er at bygg- og anleggsnæringen øker sin etterspørsel etter varer og tjenester fra andre næringer. En fersk analyse utført av Menon Economics på oppdrag for EBA (Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg) har beregnet de samlede sysselsettingseffektene av en milliard kroner investert i bygg og anlegg til 920 årsverk, hvorav 550 kommer utenfor selve BA-næringen.
  • Den tredje effekten er at prosjektene på lengre sikt vil muliggjøre økt jobb- og verdiskaping i de store næringene i fylket.
NHO-direktør Ole Erik Almlid er bekymret for byggenæringen og ber regjeringen ta grep for å få opp aktiviteten i byggebransjen.
Les også

NHO: Slår alarm – frykter prisgalopp

Fra bunnen av Maursundtunnelen som leder ut til Skjervøy: En svært fuktig og trang tunnel hvor det har vært flikket og reparert i mange år. Her fra utbedringsarbeid i 2018. <i>Foto:   Erik Jenssen</i>
Fra bunnen av Maursundtunnelen som leder ut til Skjervøy: En svært fuktig og trang tunnel hvor det har vært flikket og reparert i mange år. Her fra utbedringsarbeid i 2018. Foto:   Erik Jenssen

Fisk og turisme

Det lukter derfor kraftig av både sjømat og reiseliv i prioriteringen av veistrekningene LO og NHO trekker frem i sin anbefaling.

Organisasjonene har ikke fått gode nok kostnadsoverslag fra fylkene til at de har villet anslå noen totalramme for prioriteringslista, annet enn å slå fast at den er «betydelig».

De markerte prosjektene er hovedprioritet, de underliggende kulepunktene nevnes i en ikke-prioritert rekkefølge:

Fylkesvei 861/862 Finnsnes –Senjahopen

  • 862 Mefjordbotneidet-Senjahopen (skredsikring, rasutbedring, utbedring av kurvatur, veiutbedring)
  • 277 Huselv-Husøy (full veibredde, flere og bedre møteplasser
  • 86 Straumsbotn-Torsken (veiutbedring)

Fylkesvei 866 Skjervøy  

  • Fylkesvei 866 (veiutbedringer)
  • Skattørsundet bru (utbedring)
  • Maursund- og Kågen tunnelen (oppgradering og tunnelutbedringer)
  • Fylkesvei 863 Tromsø-Hansnes (veiutbedringer)

Videre foreslås følgende prosjekter rundt om i fylket:

  • Tunnelsystemet på Tromsøya (oppgradering og utbedringer)
  • Pollfjelltunnelen (oppgradering og utbedringer)
  • Ibestadtunnelen (oppgradering og utbedringer)
  • Fylkesvei 7920 Lyngseidet-Koppangen (veiutbedringer)
  • Fylkesvei 98 Ifjord-Tana bru (ytterligere veiutbedringer)
  • Fylkesvei 890 Tana bru-Berlevåg (veiutbedringer)
  • Fylkesvei 891 Gednje-Båtsfjord (utredning av vei og bru)
  • Fylkesvei 98 Lakselv/Kunes-Ifjord (forsere planleggingen)
Les også

Sveriges nye kjernekraft-general: Gode grunner for at Norge skal hjelpe Sverige med kjernekraft

Må henge sammen

Bakgrunnen for at veiutbedring på Senja og Skjervøy prioriteres øverst, handler om at fylkeskommunen gjennom ulike prosjekter har pekt ut noen prioriterte transportkorridorer.

– Strategien «fra kyst til marked» må være retningsgivende også for fremtidige satsinger Infrastrukturen må henge sammen. Koblingene mellom næringsveiene (fylkesveiene) og riksvei må ses i sammenheng for å bidra til regularitet og forutsigbarhet. Det er avgjørende å sikre helhetlige transportkorridorer. Selv om ansvaret ligger fordelt på regionalt og nasjonalt nivå, må planlegging og finansieringen henge sammen, påpeker NHO og LO-lederne.

Kristoffer Rypdal, professor emeritus, Institutt for matematikk og statistikk, UiT – Norges arktiske universitet
Les også

Vindkraft på land kan bygges ut raskere og billigere enn kjernekraft

Uenighet om havner

I tillegg til tiltakslista for vei har organisasjonene pekt på store uløste oppgaver innen fiskerihavnsatsingen, med en lang rekke gryteklare prosjekter.

Disse står per dato på vent på grunn av en konflikt mellom staten og de nye fylkene. I tillegg til Troms og Finnmark har Nordland, Trøndelag og Møre og Romsdal nektet å overta ansvaret for de statlige fiskerihavnene. Dette fører til en oppdemming av både prosjekter og finansiering, og organisasjonene påpeker at det vil ha umiddelbar effekt dersom denne striden snart legges bi.

Les også

Både Google i Skien og Equinor på Melkøya bør bygge kjernekraft

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.