NYHETER

Ljøtunnelen er ute på anbud

25. februar er en dato å merke seg for tunnelentreprenører. Det er siste frist for å gi anbud på driving av den 3 655 meter lange Ljøtunnelen på Sunnmøre. Støp av en 440 meter lang betongtunnel inngår i entreprisen.

Dette er nordre påhugg til Ljønibb-/Hamregjøltunnelen, som skal få avløsning. Nordre påhugg til Ljøtunnelen ligger like til venstre for bildet. 25. februar er anbudsfristen for dem som vil drive tunnelen. (Foto: Google)
Dette er nordre påhugg til Ljønibb-/Hamregjøltunnelen, som skal få avløsning. Nordre påhugg til Ljøtunnelen ligger like til venstre for bildet. 25. februar er anbudsfristen for dem som vil drive tunnelen. (Foto: Google)
27. jan. 2014 - 13:27

Oppdraget er det siste av tre byggetrinn på prosjektet fv 60 Røyr-Hellesylt. 1,1 milliard kroner vil ha gått med når det er fullført mot slutten av 2016. Hele strekningen som berøres av utbyggingen, ligger i Stranda kommune.

Ljøtunnelen skal erstatte Ljønibb- og Hamregjøltunnelen. De ligger etter hverandre med et overbygg mellom slik at de framstår som én tunnel med en lengde på 3 090 meter. Sør for tunnelen er det en rasfarlig strekning på fylkesveg 60 som må sikres. I stedet for å forlenge Ljønibb-/Hamregjøltunnelen velger Vegvesenet å drive en helt ny tunnel.

 

Ny tunnel billigere

- Det hadde vært mulig å bruke to kilometer av den gamle tunnelen, men vi fant ut at den løsningen hadde blitt dyrere enn en ny tunnel, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen.

- Den gamle tunnelen ble tatt ut bruk for 51 år siden. Den har for lite profil og sikringen holder ikke mål. Hvis vi skulle bruke en del av den, måtte fylkesveg 60 stenges i anleggstiden. Trafikken måtte avvikles på ferger mellom Hellesylt og Stranda. Den overfarten tar halvannen time. En slik trafikkavvikling hadde blitt kostbar både for Vegvesenet og for næringslivet, sier Pladsen.

Påhuggene til den nye tunnelen er satt bort som en egen entreprise. Oppdraget gikk til Opshaug Sandtak fra Stranda. Jobben er nå fullført. I nord ligger påhuggene til de to tunnelene nesten side om side. Det nye ligger øst for det gamle. Den nye tunnelen skal få et brattere fall mot sør og vil krysse under den gamle. Det sørlige påhugget kommer sør for det rasfarlige området som truer fylkesveg 60 i dag.

 

Rasvoller

Oppdraget som er utlyst omfatter anlegg av 455 meter tilstøtende veger for Ljøtunnelen og 410 meter for betongtunnelen, som får navnet Røyrtunnelen. Videre skal det anlegges 1 070 meter drifts- og gårdsveger, og to rasvoller skal fullføres. Disse vil kreve til sammen 80 000 kbm. Rasvollene ble påbegynt med overskuddsmasse fra den 3 850 meter lange Streketunnelen, som ble forlenget i de to første byggetrinnene av prosjektet. Byggingen av rasvollene ble innstilt da det var slutt på tunnelmassen. Snart kommer det mer fra Ljøtunnelen.

I følge Vegvesenets beregninger vil det gå med 25 100 bolter og 11 400 kbm sprøytebetong til sikring av tunnelen. Vann- og frostsikring vil dekke 62 000 kvm.

Til støp av portaler og tekniske bygg vil det gå med 3 500 kvm forskaling, 200 tonn armering og 900 kbm betong. Til Røyrtunnelen vil det gå med 19 500 kvm forskaling, 1 600 tonn armering og 7 800 kbm betong.

 

Elektro senere

For det elektriske anlegget skal det legges 32 450 meter trekkerør i Ljøtunnelen og 7 950 meter i Røyrtunnelen. Elektrojobben i Røyrtunnelen inngår i entreprisen.

I Ljøtunnelen blir elektroarbeidet lyst ut som egen entreprise senere. Prosjekteringen av dette arbeidet er utført av Cowi. All annen prosjektering i forbindelse med tredje byggetrinn er utført av Statens vegvesen i egenregi.

Røyrtunnelen skal være klar til bruk før vinteren 2015/2016. Et år senere skal også Ljøtunnelen være ferdig. Da kan Vegvesenet fjerne bommene som stenger fylkesveg 60 når det er rasfare.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.