Lite skjer med parkeringsforholdene på Dombås

De kaotiske forholdene rundt det store parkeringsområdet i Dombås sentrum var – om mulig – bare enda verre denne sommeren.

Kjell Herskedal
2. okt. 2018 - 08:07

Lite eller ingenting har skjedd for å få orden på den trafikkfarlige parkeringsplassen, der personbiler og motorsykler, campingbiler -og vogner, busser, syklister og fotgjengere virrer rundt i en slags uorganisert symbiose. Lykkes man med å komme inn, er det en større utfordring å komme seg ut igjen.

– Reguleringsplanen for området er for lengst ferdig og vedtatt. Det er pengene som mangler, sier ordfører i Dovre, Bengt Fasteraune, til veier24.

 Parkeringsområdet er et statlig prosjekt

Kommunen erkjenner problemet, men kan lite gjøre med framdriften ettersom parkeringsområdet er et statlig prosjekt ved E6 Oslo-Trondheim.

– Vi er prioritert på NTP, men blir stadig skjøvet på. Oppstarttidspunktet er nå skjøvet fram til 2020-22, sier Fasteraune.

Han legger til at dette er det viktigste trafikksikringsprosjektet i Dovre kommune i øyeblikket.

Problemene er forsterket ved at trafikken har økt voldsomt denne sommeren. Ikke minst har antallet bobiler økt, og de krever mer plass enn vanlige personbiler.

Meningen er å bygge en utkjøring mot den eksisterende rundkjøringen. Da vil trafikkflyten bli bedre. Samtidig er det en god del å hente på å skille busser, biler og fotgjengere. Dette har reguleringsplanen tatt høyde for.

Hoderystende til ny E6-trasè

Noe skjer likevel på Dombås. Fylkeskommunen er i gang med bygging av en gang- og sykkelveg fra jernbaneområdet mot den problematiske parkeringsplassen. På sikt vil det komme en ny E6 gjennom Dombås.

Planen er at den skal følge dagens trasé rett gjennom sentrum, i likhet med løsningen på Oppdal som tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var hoderystende til.

– En omlegging av E6 utenfor sentrum vil båndlegge for store områder, sier ordføreren som legger til at Dombås er dessuten et naturlig sted å stoppe for de vegfarene, og slik mener han at det fortsatt bør være.

LES OGSÅ: Mandag startet Implenia med oppussingsjobben av Grefsenveien i Oslo 

LES OGSÅ: Grunneieren anket erstatningen som Vegvesenet skulle betale, men fikk kun 400.000 kroner ekstra

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.