Dette er nordre portal i Bjørsviktunnelen. 28. januar er datoen å merke seg for dem som vil oppgradere tunnelen. (Foto: Google)
Dette er nordre portal i Bjørsviktunnelen. 28. januar er datoen å merke seg for dem som vil oppgradere tunnelen. (Foto: Google)

Lindås-tunneler oppgraderes

Oppgraderingen av tunneler på Vestlandet fortsetter. Nå vil Vegvesenet ha pris på Mundalsbergtunnelen og Bjørsviktunnelen i Hordaland. De som vil ha jobben, må gi pris innen 28. januar.

Begge tunnelene inngår i E39 i Lindås kommune i Nordhordland. Mundalsbergtunnelen er 1 085 meter lang, Bjørsviktunnelen er 850 meter.

Tunnelene må oppgraderes for å tilfredsstille EUs krav. Vegvesenet benytter anledningen til å skifte ut vann- og frostsikringen i tunnelene.

I Mundalsbergtunnelen skal det monteres 9 nødskap, 2,2 km fiberkabel, 1,1 km strålekabel, 2,2  km koakskabel og 6,6 km trekkerør. Dessuten skal det støpes 1 082 meter føringskant i tunnelen og 55 meter i dagen, det skal monteres 1 700 kvm PE-skum, og det skal settes 570 sikringsbolter.

I Bjørsviktunnelen skal det monteres 6 nødskap, 1,1 km fibelkabel, 850 meter strålekabel, 910 meter koakskabel og 2,4 km trekkerør. Det skal også støpes 845 meter føringskant i tunnelen og 137 meter i dagen, det skal monteres 5 600 kvm PE-skum, og det skal settes 2 000 sikringsbolter.

Prosjekteringen er utført av ressursavdelingen i Statens vegvesen. Arbeidet må være fullført i mars 2017.

Det blir fri ferdsel gjennom tunnelen om dagen. Mellom kl. 22 og kl. 05.30 blir det kolonnekjøring. I denne perioden kan entreprenøren holde tunnelene stengt i inntil en time.

Avstanden mellom de to tunnelene er 17 km. Entreprenøren blir pålagt å forsøke å organisere kolonnene slik at de som ferdes om natten ikke behøver å vente foran begge tunnelene.

 

Forsiden akkurat nå