En viktig del av prosjektet er alt utstyret for trafikkstyring langs denne delen av E18. Det ble montert i en egen kontrakt som var ferdig i 2015. (Bilde: Statens vegvesen)
Lekre, nye portaler på Fosskollentunnelene i Lierbakkene. (Bilde: Statens vegvesen)
Entreprenøren fjernet all innmat og bygde opp tunnelene helt på nytt. (Bilde: Statens vegvesen)

E18 Fosskollentunnelen:

Lekker tunnel i Lierbakkene

De som kjører mellom Drammen og Oslo får nå oppleve effektive trafikkstyringssystemer og en splitter ny tunnel.

  • Prosjekter

Rehabiliteringen av Fosskollentunnelen i Lierbakkene er en egen kontrakt, og de tre tunnelløpene åpner 8. mai i år. Trafikkstyringen var en egen kontrakt som sto ferdig høsten 2015, men som henger tett sammen med tunnelprosjektet.

 

Gammel tunnel

Fosskollentunnelen i tre løp ble bygd i 1972. Høy ÅDT (60.000) og høy alder gjorde at det var behov for en omfattende rehabilitering. Så godt som alt gammel inventar er rensket ut, slik at det bare var hullene i berget som sto igjen.

På en så høytrafikert veg er prosjektledelsen fornøyd med at de fikk løst trafikkavviklingen riktig fra begynnelsen av. Tunnelene er litt bredere enn normalt, og har plass til tre felt. Entreprenør AF Gruppen kunne alltid jobbe i et løp som det ikke var trafikk i.

– Så lenge vi fikk løst det, så har det gått overraskende bra, sier prosjektleder Helge Thorsby  i Vegvesenet.

– Vi fryktet trafikken, men det har gått veldig bra. Ingen ulykker, sier han.

Entreprenøren gjorde ferdig det nordgående krabbeløpet først, det sto ferdig i mai 2016, og deretter sørgående løp, som sto ferdig i oktober 2016. Og så nordgående hovedløp, som er ferdig nå.

I sørgående løp var det betongelementer i vegg og tak. De er fjernet, fjellet sikret med 3000 bolter, og det er satt opp veggelementer av betong og med PE-skum og sprøytebetong i taket.

Nordgående løp hadde utstøpt profil med mellomrom for hver 5. meter. Nå satte entreprenøren opp veggelementer med PE-skum innafor. Det var så bred tunnelprofil så det var plass til det. Da slapp man å rive.

 

Bart og rufsete fjell

I den nordgående krabbetunnelen var det bart og litt rufsete fjell. Det ble lagt PE-skum på fjellet, og satt opp 90 cm høye føringskanter av betong som skal holde de høye kjøretøyene der det er høyde nok, ellers er det banketter på 10 cm. Hvis det ikke er veggelementer, så er det krav om føringskant, for å sikre veggen. Her er det PE-skum og betong helt ned.

E18 Fosskolltunnelen

Full rehabilitering av 3 tunnellløp på mellom 500 og 600 m.

ÅDT: Ca. 60.000

Oppstart: Oktober 2015

Ferdigstilling: Mai 2017

Entreprenør: AF gruppen

Kontraktsverdi: Ca. 200 mill. kr.

Delkontrakt for trafikkstyring fra Bragerøya til Liertoppen stor ferdig i 2015. Kontraktsverdi: ca 40 mill. kr. Elektroentreprenør: Scanmatic.

 

Samtidig med prosjektet er en del berg rundt portalene sikret etter oppdrag fra Vegkontoret i Buskerud.

Det er satt opp 130 kjørefeltsignaler i prosjektet. De skal lede trafikken mellom løpene der det trengs. Det er fire porter for omkjøring mellom filene, to sør for tunnelene og to nord for dem.

Forsiden akkurat nå