Den stiplete blå linjen på vestsiden av fjorden markerer Molvikhammartunnelen. Elektro- og SRO-installasjonene i tunnelen vil trolig bli utført av OneCo eller Scanmatic. (Ill.: Statens vegvesen)
Den stiplete blå linjen på vestsiden av fjorden markerer Molvikhammartunnelen. Elektro- og SRO-installasjonene i tunnelen vil trolig bli utført av OneCo eller Scanmatic. (Ill.: Statens vegvesen)

Lave anbud i Molvikhammartunnelen

Vegvesenet fikk seg en hyggelig overraskelse under anbudsåpningen for elektroarbeidet i Molvikhammartunnelen. De to laveste anbudene lå langt under overslaget. Lavest ligger OneCo med 14,257 millioner kroner.

Scanmatic ligger bare 2,2 promille høyere med et anbud på 14,257 mill. Til nr. tre er spranget desto lenger. Det er Otera med 21,955 mill.

Fjerde og siste anbyder er Sinus fra Mosjøen, som vil ha 23,027 mill. for jobben. Selv dette anbudet er i underkant av det Vegvesenet regnet med.

Byggeleder Hallvar Stien i Statens vegvesen er naturlig nok godt fornøyd med prisene. - Nå håper vi at de to som har gitt de laveste anbudene har alle papirer i orden, sier han.

Den 2,7 km lange Molvikhammartunnelen inngår i fylkesveg 76 i Brønnøy kommune i Nordland. Entreprisen omfatter både elektro- og SRO-installasjoner. Den som får kontrakten skal blant annet levere og montere åtte impulsventilatorer.

Siste salve i tunnelen ble satt 24. november, nesten et halvt år forsinket. Årsaken er kvikkleire nedenfor tilstøtende veg øst for tunnelen. Tunnelen blir åpnet for trafikk på sensommeren eller tidlig på høsten neste år.

 

 

Forsiden akkurat nå