Bildet viser dagsonen nord for tunnelen. Arbeid på denne sonen inngår i SRO-oppdraget.
Bildet viser dagsonen nord for tunnelen. Arbeid på denne sonen inngår i SRO-oppdraget. (Bilde: Statens vegvesen)

Lave anbud i Bjørnegårdtunnelen

Anbudene på SRO- og elektroinstallasjonene i Bjørnegårdtunnelen er mange og lave. Siemens og Infratek leder hver sin konkurranse med anbud på henholdvis 41,649 og 20,590 millioner kroner.

- De laveste prisene er mye lavere enn ventet. Det er bekymringsfullt. Det blir ofte mye diskusjoner underveis når prisene er lave, sier byggeleder for elektro og SRO, Odd Kleiven.

De to firmaene som leder konkurransene holder til i Oslo. Det gjør også Aventi som puster Siemens i ryggen i kampen om SRO-jobben med et anbud på 41,799 mill.

Land Elektriske fra Nordre Land holder tredjeplassen med 47,1 mill. Vegvesenet har også fått anbud fra Scanmatic Elektro fra Arendal (48,1 mill.), Powertech fra Drammen (50,1 mill.), Aldesa fra Spania (52,4 mill.) og Mesta (53,7 mill.).

Infratek har en mer betryggende ledelse i kampen om elektrojobben. Aventi er nr. to med 23,1 mill., og Land Elektriske er nr. tre med 23,3 mill.

Ytterligere fem elektroentreprenører deltar i denne konkurransen: Scanmatic Elektro (26,2 mill.), Mesta (26,8 mill.), Abot fra Tønsberg (28,7 mill.), Leithe & Christiansen fa Oslo (33,5 mill.) og Aldesa (50,3 mill.).

Bjørnegårdtunnelen er en 2,3 km lang to-løps tunnel som inngår i ny E16 mellom Sandvika og Wøyen i Bærum.

Vegvesenet må bestemme hvem som skal få kontraktene innen 10. oktober. Da går vedståelsesfristene ut.

Hvis alt går som planlagt, blir Bjørnegårdtunnelen åpnet for trafikk innen utgangen av 2019.

Forsiden akkurat nå