Lars Aksnes har vært direktør for styringsstaben i Vegdirektoratet.
Lars Aksnes har vært direktør for styringsstaben i Vegdirektoratet. (Bilde: Knut Opeide)

Lars Aksnes er leid inn for å håndtere byvekstavtaler for Vegvesenet

Mangeårig Vegvesen-sjef tilbake i manesjen - nå som konsulent.

2. juli signerte Vegvesenet en kontrakt med den mangeårige Vegvesen-sjefen Lars Aksnes (71). Han har blant annet vært fungerende vegdirektør.

Han ble strengt tatt pensjonist i 2017, men har arbeidet med byvekstavtalen i Trondheim fram til i år.

Aksnes skal nå håndtere byvekstavtalene for Nord-Jæren og Bergensområdet på vegne av Vegvesenet gjennom sitt konsulentselskap. Honoraret: Maksimalt 840.000 kroner.

Avtalen er offentliggjort gjennom en såkalt intensjonskunngjøring på Doffin.

Bakgrunnen er denne, ifølge Vegvesenet: Forhandlingene om byvekstavtalene har vært ledet av vegdirektøren, eller hans faste stedfortreder (assisterende vegdirektør). I forbindelse med Terje Moe Gustavsens nylige bortgang har Bjørne Grimsrud blitt konstituert som vegdirektør. Nå trenger Vegvesenet noen med detaljkunnskap om prosessene.

Tillit og tiltro

Som det står i kunngjøringen: "For å kunne lede disse forhandlingene er det nødvendig at konstituert vegdirektør og Samferdselsdepartementet har tillit til personen, og at de øvrige partene har tiltro til personen."

Personen som skal lede forhandlingene må ha følgende egenskaper, ifølge kunngjøringen:

  • Inngående kunnskap om historikk, lokale forhold og transportsektoren.
  • Erfaring med porteføljestyring og ledelse av møter som består av representanter fra ulike forvaltningsnivå.
  • Inngående kunnskap om transportinfrastruktur, på tvers av transportformene på et nasjonalt nivå og i de aktuelle byområdene. Det er nødvendig med inngående kunnskap om prosjektene i porteføljen.
  • Kunne starte opp arbeidet umiddelbart.
  • Ha gode relasjoner med lokale parter.

Aksnes er mannen

Vegvesenet oppgir i kunngjøringen at Lars Aksnes med sitt selskap Aksnes -Rådgivning (registrert i Brønnøysundregistrene 21. juni 2019) er mannen for jobben. Han har nemlig disse merittene:

  • Ledet arbeidet med den første byvekstavtalen som ble inngått i Trondheim i 2019.
  • Har inngående kunnskap og lang erfaring med arbeidet med Nasjonal transportplan,
    statsbudsjettene og bymiljø-/byvekstavtaler.
  • Lang erfaring med samarbeid med departement, fylkeskommuner og kommuner.
  • Inngående kjennskap til Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og KS.
  • Godt kjent med de faglige og politiske prosessene som er grunnlaget for dagens
    byvekstavtaler.
  • Har vært fungerende vegdirektør og utbyggingsdirektør. Har et godt nettverk og god
    lokalkunnskap.

Vegvesenets representant

Aksnes skal hjelpe Vegvesenet med disse sakene:

  • Være Staten vegvesens representant og kunne lede forhandlinger om byvekstavtaler for Nord-Jæren og Bergensområdet.
  • Være med i forberedelsene og delta på møter med partene.
  • Være en strategisk rådgiver for vegdirektøren og hans stab i diskusjoner om
    byvekstavtalene.

Kunngjøring uten konkurranse

Vegvesenet begrunner tildelingen av kontrakt uten kunngjøring av konkurranse slik: "Basert på behovet som er beskrevet over er Aksnes den eneste som oppfyller kombinasjonen av alle kravene til kunnskap og kompetanse, på det detaljnivået som kreves for å løse oppdraget."

Ifølge kunngjøringen har oppdraget en øvre begrensning på 840.000 kroner. Det er forventet at forbruket blir vesentlig lavere. Kontraktsverdien er satt høyt på grunn av usikker oppdragsmengde.

Forsiden akkurat nå