Denne brua over Nedre Kalbakkvei ble opprinnelig bygd med tanke på en framtidig utvidelse til fire felt. Den planen ble droppet, og det ekstra arealet brukes som parkeringsplass for lastebiler. Nå må de snart vike plassen for et utvidet tilbud til myke trafikanter.
Denne brua over Nedre Kalbakkvei ble opprinnelig bygd med tanke på en framtidig utvidelse til fire felt. Den planen ble droppet, og det ekstra arealet brukes som parkeringsplass for lastebiler. Nå må de snart vike plassen for et utvidet tilbud til myke trafikanter. ( Anders Haakonsen)

Lang sykkelveg i Oslo er ute på anbud

En 3 250 meter lang sykkelveg med fortau skal etableres i Groruddalen i Oslo. Entreprenørarbeidet er kostnadsberegnet til 65 millioner kroner. Anbudsfristen går ut 27. april.

Oppdraget er en totalentreprise. Den som får kontrakten skal prosjektere og anlegge sykkelveg med fortau mellom Grorud jernbanestasjon i øst og Veitvet skole i vest. Total bredde blir fem meter, hvorav syklister får tre meter og fotgjengere to.

Fra det østre endepunktet skal sykkelvegen følge Brubakkveien over en strekning på 1 400 meter. Dette er en blindveg som gir adkomst til et industriområde. Sykkelvegen skal gå i samme trasé som blindvegen. For å gi adkomst til industriområdet skal det anlegges en ny 500 meter lang kjøreveg. Det arbeidet inngår i entreprisen.

Vest for Brubakkveien skal sykkelvegen gå langs Loelva fram til Nedre Kalbakkvei, som den skal følge nesten fram til Veitvet skole.

I begge ender av strekningen blir det krysninger med riksveger og kommunale veger.
Oppdraget omfatter også vegbelysning på hele strekningen, og etablering av fire opphøyde gangfelt og en snuplass for biler. Dessuten skal det tilrettelegges for omlegging av kabler.

Til sommeren blir det anleggsstart. Arbeidet vil pågå i 17 måneder. Når det er fullført, blir det et sammenhengende tilbud for myke trafikanter mellom Veitvet og Lørenskog stasjon, en strekning på vel seks kilometer.

Forsiden akkurat nå