E6 HELGELAND SØR

Krangel om oppgjøret etter E6-utbygging i Nordland som det ikke ble noe av

Landskapsarkitekt og Vegvesenet krever nesten to millioner kroner av hverandre. Saken begynner i Oslo tingrett i dag.

Det blir ikke noe av ny, framtidig E6 gjennom Trofors siden traseen er flyttet vestover. Men konsulenten og Vegvesenet krangler nå om prisen på prosjekteringsjobben som ble gjort i Trofors sentrum.
Det blir ikke noe av ny, framtidig E6 gjennom Trofors siden traseen er flyttet vestover. Men konsulenten og Vegvesenet krangler nå om prisen på prosjekteringsjobben som ble gjort i Trofors sentrum. Illustrasjon: Statens vegvesen
14. okt. 2019 - 05:24

Ny E6 gjennom Grane kommune i Nordland var i opprinnelig reguleringsplan tenkt å gå gjennom tettstedet Trofors. Det er utbyggingsstrekningen E6 Svenningelv–Lien på Helgeland sør det er snakk om.

Men grunnforholdene i den opprinnelige veilinja var så dårlige at Vegvesenet besluttet å bygge etter ny linje lenger vest

Derfor jobber Vegvesenet nå med helt ny reguleringsplan der E6 er flyttet. Planen ventes ferdig rundt årsskiftet 2019/2020.

I den opprinnelige planen var det blant annet lagt opp til et nytt kryss og noen andre tiltak i Trofors sentrum.

Vegvesenet leide i sin tid inn firmaet Bjørbekk & Lindheim (BL) som konsulent for å prosjektere deler av utbyggingen i Trofors sentrum. Arkitekt- og landskapsarkitektfirmaet har gjort mange oppdrag for Vegvesenet.

Utbyggingen i Trofors sentrum ble det altså ikke noe av, og nå strides konsulenten og Vegvesenet om hva som er riktig oppgjør for jobben som firmaet har gjort. BL mener de har mer penger til gode enn det de har fått, og nå kommer saken opp i retten.

Begge vil ha nesten to millioner kroner

I sine sluttinnlegg krever begge parter snaue to millioner kroner av hverandre.

BL krever sitt i sluttinnlegg til Oslo tingrett nesten to millioner kroner samt renter og sakskostnader fra Statens vegvesen.

Vegvesenet mener de skal frifinnes for pengekravet. Etaten mener at BL faktisk har fått for mye betalt allerede, og har rettet et motsøksmål mot BL på nesten to millioner kroner samt sakskostnader. 

BL hevder at kontrakten ut fra ordlyd og oppbygning ikke er en fastpriskontrakt. 

Dessuten hevder BL at overskridelsene av rammene skyldes mangler i konkurransegrunnlaget og forhold som Vegvesenet har risikoen for. Med andre ord: Litt av det vi kaller «plunder og heft». 

Vegvesenet mener på sin side at BLs krav utover kontraktens fastprisrammer delvis beror på forhold som ligger utenfor BLs kontraktsoppgaver. BLs krav oppfyller heller ikke avtalens formelle regler, ifølge Vegvesenet.

Vegvesenet ved staten sier dette i sitt sluttinnlegg: «Til tross for betydelige uenigheter om endringsomfang og konsekvenser av påståtte endringsforhold, ble partene enige om at BL skulle fullføre sitt arbeid. Vi mener partene var enige og innforstått med at SVV skulle betale fortløpende fakturaer, men at SVV forbeholdt seg retten til å realitetsbehandle kravene i ettertid.»

Saken starter mandag 14. oktober i Oslo tingrett, og beregnet til å ta tre dager.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.