DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Korona-finansiert: Seks tunneler i Finnmark får hvitt lys

– Hadde det ikke vært for Vegvesenet, ville vi ikke hatt folk i arbeid siden midten av mars, sier daglig leder i Gagama Elektro.

Nordkapptunnelen er den lengste av tunnelene som får nye LED-lys.
Nordkapptunnelen er den lengste av tunnelene som får nye LED-lys. Foto: Google Maps
3. juni 2020 - 06:20

– Arbeidene er i full gang med utskifting av lys i Honningsvåg-tunnelen, Nordkapp-tunnelen, Sarnes-tunnelen, Stornes-tunnelen, og en mindre rassikringstunnel langs E69 mot Nordkapp, opplyser tunnelforvalter Jon Einar Strige i Statens vegvesen.

Også i Stallogargo-tunnelen på riksvei 94 ved Hammerfest skal lysene skiftes ut, og oppdragene er et av de mange korona-tiltakene som er satt i gang etter at Vegvesenet fikk sin tiltakspakke på 200 millioner kroner fra samferdselsdepartementet.

Oppdraget går ut på å bytte ut gammel armatur med nye LED-lys i de seks tunnelene.

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Gir bedre trafikksikkerhet

– LED-lampene gir et hvitere lys hvor refleksene på det som rører seg i tunnelene vises bedre. Dette er veldig bra for trafikksikkerheten, sier Strige.

Arbeidene er allerede i gang i Sarnes- og Stornestunnelen. <i>Foto:  Gagama Elektro</i>
Arbeidene er allerede i gang i Sarnes- og Stornestunnelen. Foto:  Gagama Elektro

Det var etter hvert blitt en utfordring å drifte den opprinnelige tunnelbelysningen.

– Utfordringen med den gamle armaturen er blant annet at det er umulig å få tak i den typen lyspærer som skal være i de gamle lampene, forklarer Strige.

I tillegg er armaturen ødelagt av «tidens tann», forklarer Vegvesenets tunnelforvalter.

– Vi er derfor veldig glad for at vi fikk midler til å utbedre de gamle tunnelene som befinner seg på en strekning hvor det blant annet er mye turisttrafikk, sier han. 

Mange toglinjer på Østlandet er forsinket på grunn av mye snø på togsporene.
Les også

Bane Nor: Vet ikke om Follobanen åpnes før rushet

Får folk i jobb

En annen positiv effekt av Vegvesenets koronaoppdrag er at entreprenør Gagama Elektro AS har kunnet redusere tallet på permitterte ansatte. Av de 8-10 som jobber med å skifte ut tunnellys, er omtrent halvparten hentet tilbake fra permisjon som følge av akkurat dette oppdraget, forteller daglig leder Stig Gunnar Lyngmo i Gagama Elektro AS. Men dette er ikke det eneste veioppdraget som har bidratt til å holde hjulene i gang i firmaet.

– Alle de andre stedene hvor vi har oppdrag - blant annet alle offentlige bygninger - har vært stengt siden 13 mars, så det er Vegvesenet som har gjort at vi i det hele tatt har hatt folk i arbeid siden da, sier Lyngmo.

Dette er starten på den 19 km nye råvannstunnelen rett ved bredden av Holsfjorden. TBM'en er nå kommet 3,5 km inn i fjellet.
Les også

Slåss mot lekkasjer i ny vanntunnel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.